Corona heeft ons nog meer doen grijpen naar digitale middelen om elkaar te ontmoeten. Praten via Skype, Zoom of een andere programma is niks nieuws meer. Een afspraak maken met de dokter, tandarts of in de winkel kan nu ook makkelijk online. Maar soms loop je vast of vind je niet direct hoe het nu verder moet.
Voorkomen van digitale uitsluiting
Ondanks het ruime vormingsaanbod in Roeselare merken opbouwwerkers dat nog heel veel mensen onvoldoende de weg vinden naar dit aanbod en dat het ook onvoldoende is afgestemd op hun noden.
- Er zijn emotionele drempels: Ze voelen zich geen onderdeel van (de doelgroep van) de organisatie in kwestie. De stap naar de aanbieder is te groot.
- Er zijn praktische drempels: Een engagement voor een langdurige lessenreeks is te groot. Mensen haken af op het tempo en de veelheid aan info die op hen af komt.
- Er is een financiële drempel: Zelfs met het gebruik van een vrijetijdspas is het aanbod van een opleiding of vorming te duur.
Met het Digipunt willen we die drempels wegwerken. We bieden een antwoord op de vele urgente, “ad-hoc” vragen waar mensen mee zitten. Want meestal is er geen sprake van een achterliggende vormingsnood. Mensen verwachten een snel en pasklaar antwoord. – Opbouwwerker, Dimitri Lefere
Bezoekers kunnen met al hun digitale vragen, zonder inschrijving en gratis terecht in het Digipunt in RSL Op Post.