Skip to content

Zanger Tom Helsen achter de kassa van mobiele kruidenier

15/03/2022

Vrijwilligers vormen het kloppend hart van de solidaire buurtwinkels van ons Solikoop-netwerk. Zonder hen geen producten, geen warm onthaal, geen winkel. Onder hen ook zanger-muzikant Tom Helsen. “In de mobiele kruidenier in Leuven bereiken we de mensen op een zeer ongedwongen manier. Met een praatje en een koffie doen de mensen hun verhaal. Maar bijna niemand hier weet dat ik met muziek bezig ben en dat is fijn. “

“Gaat het lukken of heb je een zakje nodig?” Niets verraadt dat achter de vrijwilliger aan de kassa van de mobiele kruidenier in Leuven, de bekende muzikant Tom Helsen schuilgaat. Samen met Ismaël, een medewerker vanuit de erkenning sociale economie van buurtwerk ’t Lampeke, zet hij elke woensdag de producten met onder andere veel verse groenten en fruit klaar. Daarnaast plaatst hij de prijsetiketjes met twee prijzen en installeert hij de kassa om er van 9 tot 11 uur achter te zitten.

De zanger van hits als ‘Sun in her eyes’ en ‘Change yourself’ is lovend over het twee prijzenconcept. Vooral over het feit dat mensen zelf hun keuze kunnen maken. Zo biedt het concept een alternatief voor de traditionele voedselbedeling. De mensen komen winkelen en maken zo zelf hun keuze. Net zoals in Het Perron in Hal 5 aan het station in Leuven en in De Savooi in Bierbeek betalen mensen met een laag inkomen een lagere prijs voor hetzelfde product dan de solidaire klanten.

Helsen doet al bijna zes jaar vrijwilligerswerk. Al acht maanden bij de mobiele kruidenier op woensdagvoormiddag op de binnenplaats bij Fabota, de kinderwerking van buurtwerk ’t Lampeke, in de Riddersstraat in Leuven. De mobiele kruidenier behoort tot het netwerk van Solikoop, een sociaal partnerschap met oa SAAMO Vlaams-Brabant dat lokale partnerschappen ondersteunt om dergelijke solidaire winkels op te richten.

Net als de andere solidaire winkels van het Solikoop-netwerk is de mobiele kruidenier niet zomaar een winkel, maar een laagdrempelige plek waar veel mensen in een kwetsbare positie over de vloer komen. Met de verhalen die bij de klanten naar boven komen, gaan de aanwezige buurtwerkers aan de slag. Zo komen ze tot een betere dienstverlening en doen ze aanbevelingen naar het beleid.

“We bereiken hier vooral sociale klanten, op een zeer ongedwongen manier. Met een praatje en een koffie doen de mensen hun verhaal. De mensen beginnen mij te kennen. Maar bijna niemand hier weet dat ik met muziek bezig ben en dat is fijn. Zo is er hier een kerel die mij gewoon zijn bankkaart en pincode geeft zodat ik alles kan afhandelen. Over vertrouwen gesproken.” Tom Helsen

Marketingactie met bekende Leuvenaars

Om meer solidaire klanten aan te trekken werd eind vorig jaar een marketingcampagne gelanceerd omdat veel mensen nog altijd denken dat de winkelpunten er alleen zijn voor mensen met een laag inkomen. Elke maand lanceert Het Perron het lievelingsgerecht van een bekende Leuvenaar. De ingrediënten kan je dan bestellen via de website van Solikoop en afhalen in Het Perron in Hal5. Deze maand is Tom Helsen de ambassadeur met Tarte tatin van witloof als lievelingsgerecht.

“Ik ben inderdaad een grote witlooffan. Net als de meeste van mijn kinderen trouwens. We hebben ze witloof leren eten door het aan te bieden als hapje, met een spread erbij. Mettertijd altijd met minder spread zodat ze het nu puur eten. Ook in mijn gerecht zullen kinderen de witloof vlugger lusten. Je zal wel zien… (lacht)

Wil je zelf de Tarte tatin van Tom Helsen proeven?
Bestel hier de ingrediëntenbox

(c) Foto Tom Helsen: Thomas Richard Mertens

Back To Top