Alles wordt meer en meer digitaal. Heel veel diensten en organisaties schakelden tijdens corona over op de digitale wereld en keerden sindsdien niet helemaal terug. Er wordt verwacht dat mensen hun weg wel zullen vinden, maar voor een grote groep blijft de digitale wereld een grote drempel. Daarom zetten we met SAAMO Gent en SAAMO West-Vlaanderen in op initiatieven om de digitale kloof te verkleinen. Tegelijk blijven we sterk strijden voor het click-call-connect-principe: niet enkel digitaal, maar ook telefonisch en fysiek bereikbare diensten.
Uitbouw van ‘sociale digipunten’
Binnen het thema Sociale Bescherming ontwikkelen we in Gent verschillende modellen van onthaal en ontmoeting in de wijken Ledeberg, Watersportbaan en Muide-Meulestede-Afrikalaan. Tijdens die momenten kunnen mensen langskomen met vragen. We helpen hen om de stap naar de juiste hulp- of dienstverlener te zetten. Heel wat vragen hebben een digitaal aspect: online formulieren invullen, inloggen op (overheids)websites, een online afspraak maken… Daarom startten we in 2021 in Ledeberg met de uitbouw van een ‘sociaal digipunt’. In een digipunt kunnen mensen terecht met allerlei digitale vragen. Voor een bepaalde groep mensen is dat echter niet voldoende: achter de digitale vraag zit vaak ook nog een andere vraag. Door de digipunten in te richten tijdens onze vaste onthaal- en ontmoetingsmomenten kunnen we een antwoord bieden op beide vragen. Op die manier kunnen mensen sneller de stap zetten naar de juiste dienst en de ondersteuning krijgen waar ze recht op hebben.
“Alles moet nu met Itsme of via een app, maar ik snap er niets van. Dat maakt me afhankelijk van anderen.”
Waarom deze publicatie?
In een samenleving waar digitalisering alsmaar centraler staat en gezien wordt als de oplossing, blijft een grote groep mensen uitgesloten. Niet enkel door de technologie, maar door structurele drempels, beperkte digitale kennis en vaardigheden. Zelfs wie vandaag digitaal vaardig is, dreigt daardoor op termijn uitgesloten te worden. Digitale uitsluiting is in de eerste plaats een sociaal-maatschappelijke uitdaging.
Deze publicatie is geen oplossingsgericht kader, maar kan inspireren om e-inclusie in te zetten als middel of hefboom om te detecteren en te remediëren waar mensen steun of rechten mislopen.
Vertrekkend vanuit de inzichten vanuit SAAMO West-Vlaanderen en SAAMO Gent richten we ons tot professionals en betrokkenen in en rond digipunten. Wie digitale ondersteuning biedt, heeft een sleutel in handen naar meer participatie aan de samenleving en eigen regie van de bezoekers.

