Skip to content

Actie | Sloop de digitale muur

28/06/2024

Met de campagne ‘Sloop de digitale muur’ brengen we het gesprek op gang over de enorme digitalisering van dienstverlening. We pleiten er voor dat er altijd een telefonisch en fysiek alternatief is. In de buurtwerken van SAAMO, maar ook in bibliotheken, klassen van Ligo en in tal van andere organisaties komen dagelijks mensen die hun weg niet vinden in de digitale dienstverlening. Vrijwilligers van Koffie & formulieren en vrijwillige budgetgidsen doen wat ze kunnen. Maar de noden zijn veel groter dan wat vrijwilligers aankunnen. Daarom deze campagne.

 

Wat willen we?

Digitale dienstverlening kan snel, makkelijk en efficiënt zijn. Maar wie digitaal niet sterk is, ervaart veel drempels en valt uit de boot. We willen daarom dat er altijd een telefonisch en fysiek alternatief is.

Waarom is dit nodig?

Het ‘recht op dienstverlening’ staat onder druk voor mensen in een kwetsbare positie.

  • Dienstverlening is meer en meer (enkel) digitaal.
  • Er zijn minder fysieke loketten en contactmomenten.
  • Bij veel diensten kan je niet meer terecht zonder afspraak.
  • Een afspraak maken kan vaak alleen online of telefonisch.
  • Er zijn ingewikkelde keuzemenu’s, callcenters, Q&A’s,…

Ook diensten stellen vast dat ze niet altijd goed bereikbaar zijn voor burgers. mensen moeten hulp zoeken bij hun netwerk, brugfiguren of organisaties die een grote werkdruk ervaren. Mensen komen niet tot hun rechten en krijgen niet de hulp die ze nodig hebben.

Hoe kan jij helpen?

Wil jij mee de digitale muur slopen? Dit kan jij doen:

  • Download deze brief, print hem en onderteken hem. Of haal er één op in een buurtwerk. Breng de brief vóór 3 oktober binnen in één van de buurtwerken van SAAMO. Tijdens de openingsuren staat de koffie klaar, maar je kan de brief ook in de brievenbus steken.
  • Kom op 3 oktober naar de actiepicknick. We maken er een strijdvaardige én gezellige namiddag van. We picknicken samen en overhandigen alle ondertekende brieven. Ben je er graag bij of wil je meer info? Kom langs in één van onze buurtwerken.

Wat staat er in de brief?

Beste diensthoofd stedelijke dienstverlening – verantwoordelijke stadsloketten,

Ik kan bij de stadsloketten bijna niet meer terecht zonder afspraak. Een afspraak kan ik enkel digitaal maken, of telefonisch met een ingewikkeld keuzemenu. Als ik een document nodig heb, kan ik dit alleen via de computer of een zelfbedieningsloket krijgen. Er is geen begeleiding bij de zelfbedieningsloketten.
Ook de meeste aanvragen, meldingen of het bezorgen van documenten kan ik alleen nog online doen, en er wordt vaak een e-mailadres gevraagd.

De dienstverlening van de stadsloketten is heel erg digitaal gemaakt.
Voor vele Antwerpenaren is deze digitale dienstverlening een drempel. U verplicht mij en anderen om de hulp die uw dienst zou moeten bieden, te zoeken bij anderen. Ik ervaar dit als een groot tekort: het is moeilijk om de juiste hulp te vinden en te krijgen.

Ik vraag daarom aan uw dienst:

  • in alle stadsloketten een aantal momenten per maand waarop ik zonder afspraak kan langskomen met (hulp)vragen;
  • de mogelijkheid om ook in de stadsloketten zelf een afspraak te maken;
  • een gratis telefoonnummer zonder een lang, ingewikkeld keuzemenu om ook telefonisch vlot een afspraak te kunnen maken.

Ik stuur een kopie van deze brief naar de ombudsvrouw van de stad Antwerpen.

met vriendelijke groeten,
handtekening
voor- en achternaam
postcode
bewoner/functie

Wil je meer info over deze campagne?

Dan kan je terecht bij de opbouwwerkers van ons team Sociale bescherming.

 

Back To Top