Met de campagne ‘Sloop de digitale muur’ brengen we het gesprek op gang over de enorme digitalisering van dienstverlening. We pleiten er voor dat er altijd een telefonisch en fysiek alternatief is. In de buurtwerken van SAAMO, maar ook in bibliotheken, klassen van Ligo en in tal van andere organisaties komen dagelijks mensen die hun weg niet vinden in de digitale dienstverlening. Vrijwilligers van Koffie & formulieren en vrijwillige budgetgidsen doen wat ze kunnen. Maar de noden zijn veel groter dan wat vrijwilligers aankunnen. Daarom deze campagne.
Wat willen we?
Digitale dienstverlening kan snel, makkelijk en efficiënt zijn. Maar wie digitaal niet sterk is, ervaart veel drempels en valt uit de boot. We willen daarom dat er altijd een telefonisch en fysiek alternatief is.
Waarom is dit nodig?
Het ‘recht op dienstverlening’ staat onder druk voor mensen in een kwetsbare positie.
- Dienstverlening is meer en meer (enkel) digitaal.
- Er zijn minder fysieke loketten en contactmomenten.
- Bij veel diensten kan je niet meer terecht zonder afspraak.
- Een afspraak maken kan vaak alleen online of telefonisch.
- Er zijn ingewikkelde keuzemenu’s, callcenters, Q&A’s,…
Ook diensten stellen vast dat ze niet altijd goed bereikbaar zijn voor burgers. mensen moeten hulp zoeken bij hun netwerk, brugfiguren of organisaties die een grote werkdruk ervaren. Mensen komen niet tot hun rechten en krijgen niet de hulp die ze nodig hebben.
Hoe voeren we actie?
- Tussen juni 2024 en september 2024 vroegen we vrijwilligers, deelnemers en partners of ze akkoord waren met onderstaande brief. Wie mee actie wilde voeren kon de brief ondertekenen. In totaal zijn meer dan 1000 brieven ondertekend.
- Op woensdag 2 oktober 2024 hadden we een actiepicknick. Het was een strijdvaardige én gezellige middag van. We picknickten samen en overhandigden alle ondertekende brieven aan de districtsburgemeester van Borgerhout Maryam El Osri.
- De volgende stap is dat een delegatie van de actie ontvangen wordt door de ombudsvrouw van Antwerpen.
Hier lees je de brief:
Beste diensthoofd stedelijke dienstverlening – verantwoordelijke stadsloketten,
Ik kan bij de stadsloketten bijna niet meer terecht zonder afspraak. Een afspraak kan ik enkel digitaal maken, of telefonisch met een ingewikkeld keuzemenu. Als ik een document nodig heb, kan ik dit alleen via de computer of een zelfbedieningsloket krijgen. Er is geen begeleiding bij de zelfbedieningsloketten.
Ook de meeste aanvragen, meldingen of het bezorgen van documenten kan ik alleen nog online doen, en er wordt vaak een e-mailadres gevraagd.
De dienstverlening van de stadsloketten is heel erg digitaal gemaakt.
Voor vele Antwerpenaren is deze digitale dienstverlening een drempel. U verplicht mij en anderen om de hulp die uw dienst zou moeten bieden, te zoeken bij anderen. Ik ervaar dit als een groot tekort: het is moeilijk om de juiste hulp te vinden en te krijgen.
Ik vraag daarom aan uw dienst:
-
in alle stadsloketten een aantal momenten per maand waarop ik zonder afspraak kan langskomen met (hulp)vragen;
-
de mogelijkheid om ook in de stadsloketten zelf een afspraak te maken;
-
een gratis telefoonnummer zonder een lang, ingewikkeld keuzemenu om ook telefonisch vlot een afspraak te kunnen maken.
met vriendelijke groeten,
Wil je meer info over deze campagne?
Dan kan je terecht bij de opbouwwerkers van ons team Sociale bescherming.