Hoe kunnen we van jouw buurt een zorgzame buurt maken?
Die vraag schotelden onze Roeselaarse opbouwwerkers voor aan de bewoners van buurt Ronde Kom in het centrum van de stad. En ze deden dat niet met een saaie enquête:
Huisbezoeken bij bewoners van vraagstraten
De verschillende organisaties actief in de buurt selecteerden vier straten waar ze persoonlijk langs gingen om te polsen naar de mening van de buurtbewoners. Vergezeld door de ‘muzikale, fietsende bellenman’ vroegen ze de bewoners om hun brievenbus goed in de gaten te houden.
Hoe werkt een vraagstraat?
• De inwoners van deze straat ontvangen een groene en rode vlag.
• Ze krijgen in een week tijd 4 keer een envelop in de brievenbus met daarin een vraag.
• Is hun antwoord op de vraag ‘ja’, dan hangen ze de volgende dag een groene vlag uit.
• Is hun antwoord ‘neen’, dan hangen ze een rode vlag uit.
• Elk antwoord is goed.
Medewerkers gaan langs in de straat om:
o het aantal rode en groene vlaggen in de straten te tellen.
o te luisteren waarom er een groene of een rode vlag uithangt.
Door de gesprekken en het tellen van de vlaggen weten ze wat er leeft. In de toekomst kunnen ook andere straten een vraagstraat worden.
Inspraakmoment voor buurtbewoners en passanten
Ook de bewoners van de andere straten kunnen participeren. Op zaterdag 11 juni waren ze welkom aan de trappen van de Kleine Bassin. Bij een koffie en een koekje konden ze ook daar antwoorden op de vier vragen.
Einde bevraging, start zorgzame buurt Ronde Kom
Op woensdag 22 juni was er het slotfeest in de prachtige binnentuin van het woonzorg- en dienstencentrum De Waterdam. De aanwezigen kregen er de resultaten van de bevragingen te horen. Het feest is het einde van de bevraging en het begin van ‘De Ronde Kom’ als zorgzame buurt.
De bevraging is een sterk staaltje van samenwerking met WZC De Waterdam, RSL OP Post, FMDO, Avansa, Cultuurcentrum De Spil, buurtnetwerk Ronde Kom, VOC Opstap, state of the arts en Stad Roeselare.