Marloes studeert sociaal-cultureel werk aan VIVES. Dit jaar liep ze zowel haar verkenningsstage (35 dagen in mei-juni) als haar bekwamingsstage (65 dagen in september-december) bij SAAMO West-Vlaanderen, in het project Digitale Inclusie.
Om ouders sterker te maken in hun digitale vaardigheden én in hun media-opvoeding, ontwikkelde ze een duidelijke website: ‘Van TikTak naar TikTok’. Die zit vol tips om samen veilig de digitale wereld te ontdekken.
👉 Ontdek Van TikTak naar TikTok
Hoe zag een stageweek er voor jou uit?
“Voor Digi-Parent stond ik vaak aan de schoolpoort in Ieper, Zuienkerke en Roeselare. Daar hielpen we ouders met digitale én andere vragen. Om de twee weken waren we er op vaste dagen en uren, weer of geen weer. In het begin moet je vertrouwen winnen, maar na een tijdje word je een herkenbaar gezicht. Dat verlaagt de drempel om een andere sociale vraag te stellen terwijl ouders wachten op de schoolbel.
Ook in het Digipunt in RSL Op Post hielp ik om de twee weken. Dat was mijn uitvalsbasis. Bezoekers konden me er altijd aanspreken voor een luisterend oor. Het was soms zoeken hoe ik uit gesprekken signalen moest oppikken en ermee aan de slag kon. Mijn stagementor Dimi begeleidde me daarin goed. Opbouwwerkers zijn geen hulpverleners, maar omdat je nabij bent, delen mensen wel hun verhaal. Soms is luisteren genoeg. Eerlijk zeggen dat je het antwoord niet kent, en samen op zoek gaan, kan veel betekenen.”
Had je voor je bekwamingsstage een specifieke opdracht?
“Ja. We moesten zelf een project bedenken dat de organisatie ook echt kan gebruiken. Toen een ouder in Zuienkerke vroeg hoe ze moest reageren op de vraag van haar kind naar sociale media, wist ik meteen wat ik wilde doen.
Ik wou iets maken dat ouders sterker maakt als media-opvoeder.
Ik zocht informatie over wetgeving, wetenschappelijk onderzoek, tips voor ouders en ouderlijk toezicht in verschillende apps. Ik vroeg raad aan vriendinnen met jonge kinderen, bezoekers van het Digipunt en collega’s: ‘Welke info helpt jullie? Waar twijfelen jullie over?’ Ik bundelde alle bruikbare info in klare taal.
Het bleek veel te veel voor een flyer. Via Canva ontdekte ik dat ik ook een website kon bouwen. Zo ontstond Van TikTak naar TikTok. Ik heb er veel uren in gestoken, maar ik ben blij met het resultaat.”
Wie bedacht de titel ‘Van TikTak naar TikTok’?
“Dat gebeurde toevallig. Onze jongste dochter vroeg of ze op TikTok mocht. Mijn vriend zei per ongeluk: ‘Jij bent nog veel te klein voor TikTak.’ Ik vond dat grappig en het is blijven hangen. Het past ook goed: de stap van TikTak naar TikTok gaat vandaag razendsnel.”
Welke inzichten verrasten je tijdens je onderzoek?
“Ik wist dat ouderlijk toezicht bestond, maar niet dat het zo uitgebreid in veel apps zit. Ik schrok vooral van de gemiddelde leeftijd waarop kinderen een smartphone krijgen: 8 jaar.
Op 9 jaar hebben veel kinderen al een TikTok-account, terwijl sociale media officieel pas vanaf 13 jaar mogen.Gelukkig is er steeds meer aandacht voor dit thema. Organisaties zoals Child Focus zetten goede campagnes op rond veiligheid, afpersing en misbruik via AI.”
Welke tips geef je ouders rond smartphonegebruik?
“Ik heb zelf twee dochters van 4 en 7. Ik gebruik ouderlijk toezicht vooral om hun schermtijd te beperken. Maar het begint bij samen afspraken maken. Pas als dat moeilijk loopt, kan je ouderlijk toezicht inschakelen. Gebruik het niet als straf, maar om je kind te beschermen. Toon interesse, praat veel en wees zelf een voorbeeld. Ik vraag mijn kinderen altijd of ik een foto van hen op sociale media mag posten. Zeggen ze nee, dan post ik die niet.”
Zijn sociale media een vloek of een zegen?
“Voor mij vooral een vloek. De druk om mooi te zijn, likes te verzamelen… Wat mensen posten, is vaak mooier dan de realiteit. Er circuleren veel nepfilmpjes. Ik post zelf veel minder dan vroeger. De druk putte me uit.
Bekijk goed of je kind klaar is voor sociale media. Moet het echt op Snapchat, TikTok én Instagram?
Praat erover: wat doet je kind precies met een account? Post het zelf, of scrollt het vooral? Wil het vloggen of influencer worden?
Zorg dat je kind altijd naar jou kan komen als het iets raars of ongepasts tegenkomt.”
Is dit voor maatschappelijk kwetsbare gezinnen extra moeilijk?
“Ja. Wie digitaal minder vaardig is, kent de opties voor ouderlijk toezicht vaak niet. In het Digipunt in RSL Op Post helpen we hen daarbij. Ook het financiële stuk is zwaar. Een smartphone voor een kind kopen is niet evident. Je kan een laptop of Chromebook ontlenen, maar geen smartphone. Nochtans heb je die bijna nodig om volwaardig mee te kunnen doen in onze digitale samenleving. In het Telecomloket helpen ze mensen om abonnementen te vergelijken. Een betaalbare keuze vinden is niet makkelijk.”
Welke reacties krijg je op de website?
“Mensen zijn heel geïnteresseerd. Ze zijn opgelucht dat er eindelijk een plek is waar alle informatie gebundeld staat. Het geeft ouders houvast bij een actueel en herkenbaar thema.”
Je stage loopt af. Wat neem je mee?
“Ik heb mijn rugzak goed gevuld met tools voor sociaal werk. Maar het belangrijkste wat ik geleerd heb, is om authentiek te blijven. Als je een rolletje speelt, voelen mensen dat meteen. Luisteren is vaak genoeg. Je hoeft niet meteen een oplossing te hebben. Samen zoeken werkt verbindend.
Ik heb geleerd om met mensen te werken, niet voor hen. Het opbouwwerk heeft echt een plek in mijn hart gekregen.”
Wil je ook stage lopen bij SAAMO West-Vlaanderen?
Alle stageplekken opbouwwerk zijn op dit moment ingevuld. Ten vroegste in het najaar van 2026 komen er nieuwe kansen.
Heb je vragen, contacteer Peter Ketelers


