Skip to content

Terugblik Warmste Week

22/12/2022

Een mooie opbrengst

Opbouwwerker Katrien Depovere onderschatte nog de opbrengst van onze acties toen ze samen met Eva en Joke, medewerkers van project De Wijkfabriek, geïnterviewd werd in Hasselt.

We kunnen ondertussen wel het precieze bedrag communiceren, want de centjes voor de Warmste Week zijn geteld! €1872,11 bracht onze afterwork en pannekoekenverkoop op. Tel daar ook nog eens €350 bij van de vijfentwintig SAAMO-sportievelingen die meededen met de Warmathon in Brugge en we komen aan een totale opbrengst van €2.222,11!

En wat meer is: communicatiemedewerker Peter en lopers Merlijn en Babs mochten voor de microfoon van Brahim op Stubru de werking van SAAMO en project De Wijkfabriek toelichten.  Kan tellen qua zichtbaarheid!

Collegialiteit en warme sfeer

Niet alleen de opbrengst is hartverwarmend, maar ook de inzet van alle medewerkers van SAAMO West-Vlaanderen die op vrijdag 16 december twaalf uur lang pannenkoeken bakten voor het goede doel.

Je leerde collega’s eens op een andere manier kennen, een geslaagde teambuilding!

Onze grootste dank gaat evenwel uit naar alle sympathisanten die langskwamen op de afterwork (zie sfeerbeelden hieronder), pannenkoeken bestelden of rondjes met ons meeliepen tijdens de Warmathon. Het enthousiasme was zo groot dat we nog enkele extra uurtjes moesten bakken om alle bestellingen van pannenkoeken rond te krijgen.

Duwtje in de rug voor De Wijkfabriek

Eén van de 270 projecten die gesteund worden door het DWW-fonds is ons project De Wijkfabriek:

In sociale woonwijk ‘de Nieuwe Stad’ in Oostende zijn ongeveer 200 mensen op zoek naar een job. Velen zijn kortgeschoold of al jaren werkloos. Ze willen graag werken, maar er zijn te weinig aangepaste jobs en de gevraagde profielen in de sociale economie zijn te hoog gegrepen. In de wijk zelf is nochtans werk genoeg.  We krijgen van de bewoners regelmatig de vraag naar een betaalbare klusjesdienst omdat ze zelf niet meer in staat zijn om bepaalde werken uit te voeren en een professionele aannemer niet kunnen betalen.

De Wijkfabriek is ons antwoord op een bestaande nood in de wijk. We slaan twee vliegen in één klap: je hebt aan de ene kant de werkzoekenden, die bij ons vertrouwen herwinnen en groeien in een job die ze aankunnen, en aan de andere kant de wijkbewoners, die nu bij ons terecht kunnen voor betaalbare hulp. Momenteel kunnen we via het systeem van wijk-werken vijf mensen tewerkstellen en lukt het ons om met deze equipe de opdrachten binnen een redelijke tijdspanne af te werken.

Ondertussen liet de Koning Boudewijnstichting weten dat ons project via de Warmste Week €24.275 heeft binnengehaald voor de verdere uitbouw van het project. We willen met het geld in de eerste plaats investeren in de veiligheid en de begeleiding van de deelnemende werkzoekenden van De Wijkfabriek.  Door dit extraatje kunnen we iedereen voorzien van aangepaste kledij en werkmateriaal.  De middelen zullen ook dienen om specifieke expertise of vorming op maat in te kopen of zullen ingezet worden voor de aanwerving van een werkvloerbegeleider.

Blijvende aandacht voor kansarmoede

Niet alleen onze deelname, maar alle acties, sensibiliserende randactiviteiten en media-aandacht tijdens De Warmste Week zorgden voor hartverwarmende solidariteit en positieve aandacht voor het thema kansarmoede. Die aandacht moeten we vasthouden, 52 weken lang, want de échte sleutel tot verandering ligt bij de indirecte, “anonieme” solidariteit.

De Warmste Week is een lovenswaardig initiatief, maar volstaat niet. SAAMO blijft dan ook hameren op het belang van structurele beleidsmaatregelen om het hardnekkig maatschappelijk probleem van armoede en sociale uitsluiting écht op te lossen.

Back To Top