Skip to content

Laagdrempelige werking

Laagdrempelige werking

Toegankelijkheid begint bij concrete keuzes: locatie, communicatie, ontvangst, gratis ondersteuning en beschikbaarheid van toestellen. Dit thema toont wat een digipunt écht laagdrempelig maakt.

Het digipunt, veel meer dan enkel digitaal!

Het digipunt is een warme, laagdrempelige en toegankelijke plek waar iedereen zonder afspraak kan binnenlopen. Je bent welkom met (digitale) vragen, maar even goed voor een babbel, om iets te printen of voor een kop koffie. Hierdoor kunnen mensen ook eerst eens langskomen om de manier van werken te leren kennen en of ze zich er op hun gemak voelen.

De ondersteuning gebeurt op het tempo van de bezoeker. Er is geen tijdsdruk en de begeleiding vertrekt vanuit wat mensen zelf aangeven. Een vraag over ItsMe kan zo bijvoorbeeld uitmonden in een gesprek over rechten, over toegang tot zorg of over een moeilijke brief.

We gaan dus niet vóór, maar mét bezoekers aan de slag: zij houden de regie in handen. De vrijwilliger ondersteunt zonder over te nemen. Iemand die zich geholpen voelt, durft vaker terugkomen en leert telkens iets bij.

In onze digipunten kan je:

  • Gratis ondersteuning krijgen
  • Hulp krijgen bij digitale én sociale vragen
  • Printen
  • Zelfstandig gebruik maken van een laptop
  • Gratis toegang tot internet krijgen
  • Andere bezoekers ontmoeten
  • Gewoon jezelf zijn
  • Gratis koffie of thee krijgen

“Hier kan ik gewoon binnen springen met mijn vraag, op mijn gemak zitten en iemand helpt mee zonder het over te pakken.”

De kracht van een vertrouwde plek

Digitale vragen stellen is niet voor iedereen even eenvoudig. Daarom is het belangrijk de digitale hulp te organiseren op plekken waar mensen zich goed, veilig en vertrouwd voelen. Als de plek al bekend terrein is, wordt de drempel om langs te gaan en een digitale vraag te stellen meteen al een pak kleiner.

TIP! Zo vind je de ideale locatie voor jouw digipunt: 

  • Maak de digipunten zichtbaar op laagdrempelige, vertrouwde plekken in de buurt (buurthuizen, ontmoetingsplekken…).
  • Besteed bij de indeling van de ruimte aandacht aan de privacy van bezoekers, zodat ook gevoelige onderwerpen aan bod kunnen komen.
  • Maak duidelijke afspraken om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen.
  • Zorg voor bekende gezichten die elke week aanwezig zijn om een vertrouwensband op te bouwen.

“Er zijn veel digipunten in Gent, maar soms zitten ze verstopt op het tweede verdiep, in een verlaten gang of achter een afsprakenmuur. Dat maakt het moeilijk om de eerste stap te zetten. Door het digipunt zichtbaar te maken en te organiseren op plekken die al vertrouwd zijn, maak je die eerste stap veel eenvoudiger.”

Opbouwwerker

Een plek waar je gewoon mag zijn

Ons digipunt bevindt zich op een plek waar veel mensen passeren. Je kan er terecht met een digitale vraag, omdat je iemand herkent en ermee babbelt of gewoon om onder de mensen te zijn. Niemand weet waarom je er bent. Dit toelaten zorgt voor een enorme laagdrempeligheid. Er is altijd koffie en thee voor de mensen die langskomen.

“Er mogen en kunnen zijn” – het open en vrijblijvend karakter maakt dat mensen zich meer op hun gemak voelen. Daardoor verdwijnt de schaamte om iets niet te kunnen, laat staan om een digitale vraag te stellen. Het informele helpt bruggen te bouwen tussen bezoekers, opbouwwerkers en vrijwilligers.

“Ze hadden mij aangeraden om naar het digipunt te gaan. Het was wel een heel moeilijke
stap voor mij om terug onder het volk te komen. Door het vertrouwen van de opbouwwerker en de kennis en vaardigheden die ik kon opdoen, ben ik veel zelfzekerder geworden. Ondertussen help ik met het digitaal registreren van de bezoekers.”

Marina

Outreach of Reach out!

Mag je ervan uitgaan dat mensen altijd weten waar ze terechtkunnen? Zijn ze op de hoogte van je aanbod, en komen ze daarvoor spontaan langs? Voor veel bezoekers is dat niet vanzelfsprekend. Ze kennen het aanbod niet, vinden de weg ernaartoe moeilijk of ervaren drempels om binnen te stappen.

Daarom zoeken we mensen op in hun eigen leefwereld, op plaatsen waar ze zich vertrouwd voelen. Zo bieden we in Gent digitale huisbezoeken aan. In een vertrouwde omgeving kan de drempel om hulp te vragen kleiner worden.

We trekken daarnaast ook naar plekken waar mensen vanzelf voorbijkomen. In West-Vlaanderen boden we digihulp aan bij de schoolpoort: een plek waar ouders dagelijks langskomen en de stap naar ondersteuning kleiner wordt. Zo bereiken we ook mensen die we anders niet zouden ontmoeten.

Op die manier vinden meer mensen hun weg naar digitale ondersteuning, en komen we vaak ook andere sociale noden op het spoor.

Wil je weten over hoe we dit concreet aanpakten? >

Lees het artikel over Digiparent in SAAMO Magazine (p.11-13)

Ontdek SAAMO@Home

Uitleen & hergebruik: samen circulair

Niet iedereen beschikt over een computer, tablet of smartphone, nochtans een basisvoorwaarde om volwaardig mee te kunnen in de digitale samenleving. Daarom zetten we samen met partners systemen op om tweedehands toestellen betaalbaar te verkopen of via uitleen ter beschikking te stellen van mensen in een kwetsbare positie.

In grote bedrijven worden toestellen na enkele jaren afgeschreven en jammer genoeg verkocht voor de grondstoffen of zelfs weggegooid. Nochtans zijn ze vaak nog in goede staat en na resetten terug goed voor gebruik. We zorgen dat deze toestellen terecht komen bij de mensen die ze het hardst nodig hebben. Zo geven we hen niet alleen toegang, maar doen we ook aan circulaire economie.

Meer verduidelijkingen en voorbeelden >

“Ik had een computer nodig voor mijn avondopleiding. Als ik die niet had kunnen ontlenen bij het digipunt, dan had ik telkens naar de bib gemoeten om mijn huiswerk te maken. Mijn tablet kon ik niet gebruiken want daar staan geen programma’s op. En voor de opleiding had ik Word en Powerpoint nodig. Door het lenen van de laptop kunnen nu ook mijn zus en broer de avondopleiding volgen.”

Anoniem

Heldere communicatie, lagere drempels

Toegankelijkheid begint bij duidelijke communicatie: wat is een Digipunt? Wie kan er terecht? Wat kan je er doen?

We communiceren op maat – mondeling, schriftelijk en digitaal – via kanalen die onze bezoekers gebruiken. Klare taal, een duidelijk aanspreekpunt en laagdrempelige visuals helpen om mensen de stap naar het digipunt te laten zetten. We werken zoveel mogelijk met concrete thema’s die moeilijk blijken voor veel mensen (bv. Heb ik het goedkoopste internet tarief?). Zo wordt het meteen duidelijk, waarvoor je in een digipunt terechtkan.

CHECK?

  • Digitaal én fysiek?
  • Kanalen van de doelgroep?
  • Klare taal?
  • Duidelijk met een vertaalapp? Doe de test!
  • Weinig tekst?
  • Duidelijk aanspreekpunt met contactgegevens?
  • Visualiseer met iconen.
  • Aanbod duidelijk?
  • Waar? Wanneer?

“Heldere taal en de juiste kanalen maken echt het verschil: zo weten mensen meteen waarvoor ze bij het digipunt terechtkunnen.”

Opbouwwerker

Back To Top