Skip to content

Mensen versterken

Mensen versterken

Focus op de kracht van bezoekers en vrijwilligers. We tonen hoe contacten met mensen groeien van hulpvraag naar leervraag en van deelnemer naar vrijwilliger. Versterkend werken betekent ruimte geven, eigen regie stimuleren en mensen helpen hun talenten te ontdekken en ontwikkelen.

Onze vrijwilligers maken het verschil

Digivrijwilligers zijn onmisbaar in onze digipunten. Hun ervaring maakt hen uniek: ze spreken de taal van de buurt, zijn vertrouwde gezichten en begrijpen de drempels. Vrijwilligers vinden op verschillende manieren de weg naar ons digipunt. Veel vrijwilligers kwamen eerst zelf langs als bezoeker, anderen vonden ons via flyers of mond-aan-mond reclame.

Vrijwilligers mogen groeien op hun tempo, ontdekken hun talenten en zetten die in om anderen te helpen. Door hen de mogelijkheid te bieden om verschillende soorten taken op te nemen, ontstaat een diverse groep vrijwilligers.

Onze vrijwilligers ondersteunen bezoekers op een geduldige en gelijkwaardige manier. Ze nemen niet over, maar wijzen de weg en zorgen zo dat mensen zelf stappen zetten. Hun aanwezigheid creëert een warme, informele sfeer, waardoor bezoekers zich welkom voelen.

Ze werken in tandem met de opbouwwerkers: zo bieden we antwoord op zowel digitale als bredere vragen. Daardoor beperken we het aantal diensten, waar de bezoeker moet aankloppen om geholpen te worden.

Bovendien zijn vrijwilligers echte ambassadeurs van het digipunt: ze dragen de werking mee uit en brengen nieuwe mensen aan.

“Ik kwam hier terecht als bezoeker van het ontmoetingsmoment en door een gesprek met een opbouwwerker, ben ik gestart als eerste vrijwilliger van het digipunt in de Watersportbaan”

Dirk, vrijwilliger

“Wij komen naar het digipunt bij SAAMO omdat wij Dirk goed kennen van in de wijk en hem vertrouwen”

Bewoners, Watersportbaan

Aan de slag met vrijwilligers

Vrijwilligers krijgen ruimte om te groeien in ons digipunt. Ze denken mee na over het aanbod, kiezen taken die bij hen passen en nemen verantwoordelijkheid, wat zorgt voor betrokkenheid en eigenaarschap.

De vrijwilligers en opbouwwerkers bouwen een sterke band op. De opbouwwerker ondersteunt hen via regelmatige coaching in hun groei als digivrijwilliger.

Daarnaast worden ook gratis opleidingen aangeboden om hen te versterken en in contact te brengen met andere digivrijwilligers.

Dacht je hier al over na?

  • Leg je de focus op het aantrekken van nieuwe vrijwilligers of op het versterken en laten groeien van de bestaande groep?
  • Waarover kunnen de vrijwilligers mee beslissen? Is dat voldoende?
  • Op welke manier mogen vrijwilligers verantwoordelijkheid nemen?
  • Wat verwacht je van vrijwilligers en wat niet?
  • Weten vrijwilligers welke ondersteuning jij kan bieden?
  • Weet je welke ondersteuning jouw vrijwilligers nodig hebben?
  • Richt je ondersteuning zich voornamelijk op taken of ook op de persoonlijke groei van de vrijwilliger?

Ontdek wat ons digipunt betekent voor onze vrijwilligers

“Veel brieven zijn moeilijk voor mij en ik heb niemand die mij hierbij kan helpen. Ik ga direct naar Tetiana. Ze is behulpzaam en zegt altijd welkom. Beetje babbelen met lieve mensen en koffietje. Voor mij is dat erg belangrijk”

bewoner Ledeberg

Versterkend leren: van digihulp naar zelf doen

Niet iedereen leert op hetzelfde tempo. Bezoekers mogen onbeperkt terugkomen met dezelfde vragen. We proberen hen stap voor stap te versterken, zodat ze hun vragen gaandeweg hopelijk zelf leren oplossen. Ons doel is dat iemand na een bezoek aan het digipunt het probleem zelf kan oplossen of hierin stappen heeft gezet.

Daarom nemen we het niet gewoon over van de bezoeker. Door de bezoeker vaardigheden aan te leren, krijgt de bezoeker meer regie. Voor de begeleiding vraagt dit een andere aanpak: het kost in het begin meer tijd en inspanning, maar levert op lange termijn veel meer op.

Na verloop van tijd kan je bezoekers samenzetten of groepsmomenten organiseren, zodat ze van elkaar leren. Voor specifieke expertise of extra verdieping schakelen we externe partners in, bijvoorbeeld Ligo.

“Ik help mensen in het digipunt zodat Dagmar en Tine ondertussen kunnen bellen naar de verschillende diensten. Het is een goed team”

Tetiana, digivrijwilliger Ledeberg

Samen sterk in en rond het digipunt

Samenwerkingen versterken je digipunt. Ze bieden een meerwaarde voor beide partners en voor de bezoekers. Ze kunnen gaan van doorverwijzen en het delen van expertise tot een gedeelde locatie of een verbreding van de werking. Dat zorgt voor een duurzame impact op lange termijn.

Vaak vertrekken samenwerkingen vanuit de signalen van bezoekers. Digitale vragen brengen immers geregeld andere noden aan het licht. Zo werken we in West-Vlaanderen bijvoorbeeld samen met CAW Midden-West-Vlaanderen, dat niet-digitale hulpvragen onmiddelijk kan opnemen.

Daarnaast zoeken we ook proactief partners op vanuit de expertise van professionals. Zo proberen we in te spelen op toekomstige noden en stimuleren we bezoekers om hun digitale vaardigheden te versterken, bijvoorbeeld via workshops rond online privacy en veiligheid.

Tot slot nemen we actief deel aan netwerken op lokaal, bovenlokaal en Vlaams niveau. We delen er kennis en signalen uit het digipunt en bouwen nieuwe partnerschappen op. Zo bundelen we krachten voor een meer inclusieve samenleving.

Wil je zien hoe een samenwerking er in de praktijk uitziet binnen een digipunt? >

Back To Top