Skip to content

Werken aan een warm onthaal in Boom: 3 concrete tips

03/07/2023

Een duurzame job. Waarvoor je een correct loon krijgt. Waarbij je jouw talenten kan inzetten. Waarmee je jouw leven verder kan uitbouwen. Mensen in een kwetsbare positie moeten er vaak een lange weg met veel drempels voor afleggen. Stapstenen naar werk werkte aan één van die vele drempels: het onthaal van de VDAB. Met twintig geëngageerde mensen in een kwetsbare positie en VDAB-consulenten in Boom sleutelden we maandenlang aan concrete aanbevelingen voor een warm onthaal. Je leest ze hieronder!

We zijn geen mensen die niet vooruit willen, maar het is soms moeilijk om de weg te vinden en de stap te zetten naar hulp.

3 aanbevelingen waar iedereen mee aan de slag kan

1. (Digitale) begeleiding

Er is een groep mensen die niet altijd weten ‘wat ze (digitaal) moeten doen’ en ‘wat van hen verwacht wordt’. “Het helpt dus als iemand op een vriendelijke manier ons verwelkomt en ons spontaan de weg wijst. Als we iets niet begrijpen, kan de onthaalmedewerker het eerst voor doen. Niet iedereen kan het van de eerste keer, dus herhaling is handig.”

2. Toegankelijk voor kinderen

Alleenstaande ouders vinden niet altijd betaalbare, of zelfs beschikbare, opvang voor hun kinderen. Vaak zit er niets anders op dan kinderen mee te nemen naar afspraken. Maar dat loopt niet altijd van een leien dakje. “We hebben het gevoel dat onze kinderen niet welkom zijn tijdens een inschrijving of afspraak. De ruimte kan anders georganiseerd worden, zodat er geen uitsluiting meer plaatsvindt.” Dat kan bijvoorbeeld door een speelgoedpaneel of speelbox te installeren.

3. Zichtbaarheid

VDAB, oftewel de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding. Zowel de volledige naam als de werking is niet altijd goed gekend. Veel mensen weten namelijk niet wat VDAB kan betekenen voor hen. En dat geldt ook voor andere diensten. Vul de wachtzaal daarom aan met een infoscherm of -bord: waarvoor kunnen mensen hier terecht? Leg in toegankelijke taal, en eventueel verschillende talen, uit wat je werking doet.

Zorg daarbovenop ook voor duidelijke openingsuren. “Wanneer kunnen we langskomen zonder afspraak? Wanneer zijn we welkom om enkel met de computer te werken? Het zou handig zijn om het bord ook in een andere taal te zetten zoals Frans en Engels, voor mensen die nieuw in België zijn.” En voor openingsuren die rekening houden met de doelgroep. “Er zijn mensen die momenteel werken, maar willen veranderen van werk omdat ze veel drempels ervaren. Of mensen die een opleiding volgen. Is het daarom mogelijk om ook na 16:00 een afspraak te krijgen?”

Je leest de volledige nota hier.

Ons traject in beeld

Wil je weten hoe deze drie aanbevelingen tot stand kwamen? Bekijk dan ons traject van december 2022 tot nu in onderstaande video!

 

Back To Top