Myrthe is sinds februari 2023 brugfiguur op twee basisscholen in Zwijndrecht, de krinkel(rups) en Het Laar. Tijd voor een stand van zaken.
Wat doet een BRUGFGIUUR eigenlijk?
In de eerste plaats ondersteun ik ouders van deze scholen met hulpvragen in de thuissituatie of in de vrije tijd. Dat kan gaan om schoolgerelateerde zaken, zoals het vinden van de juiste ondersteuning of het invullen van documenten, maar ook om problemen die niet rechtstreeks aan de school gelinkt zijn, zoals vragen over inschrijven in vakantiekampen, maar ook over het verkrijgen van de nationaliteit, over wonen en gezondheid… Ik help de mensen verder en probeer mezelf zo vlug mogelijk overbodig te maken door hen toe te leiden naar de gepaste organisatie of dienst en het creëren van een netwerk rond het gezin.
Daarnaast ga ik aan de slag met de signalen die ik oppik, en koppel ik terug zowel in de school als naar de gemeente en lokale organisaties. Tot slot ondersteun ik het schoolteam door zo veel mogelijk het ouderperspectief binnen te brengen. De uitdagingen rond diversiteit en armoede voor scholen zijn immers niet min.
En hoe pak je dat aan?
Ik werk zowel individueel als in groep. Ik sta regelmatig aan de schoolpoort waar ik al een eerste spontaan contact kan leggen met ouders. Dat maakt het gemakkelijker om later ook op huisbezoek te gaan. In zo’n individueel contact kan dat bijvoorbeeld gaan over het gebrek aan fysieke ruimte om huiswerk te maken, en dan ga ik op zoek naar praktische oplossingen. (voorbeeld clipboard) Maar daarnaast zijn er ook groepssessies, zo hadden we een moment rond kleurrijke brooddozen, waar we samen met ouders en kinderen praatten over de inhoud van hun brooddozen, (en samen eten). Tegelijkertijd komen er op dat moment ook heel wat andere onderwerpen aan bod, leren ouders andere ouders kennen, en is het een geschikt moment om Nederlands te oefenen.
Wat is de rode draad doorheen het project ‘Brugfiguren’?
Dat we heel laagdrempelig en echt op maat van de ouders werken. Het is niet onze rol om slecht nieuws te brengen, en wij oordelen niet maar zijn een neutraal vertrouwenspersoon. Maar we vormen wel de brug tussen de ouders, school en het bredere netwerk binnen de gemeente. Een mooi voorbeeld daarvan is de activiteit ‘Ouderpraat’. Daarin geven we op een heel toegankelijke manier uitleg over het onderwijssysteem in België. Maandelijks behandelen we een ander onderwerp, en die kunnen zowel door ouders als door leerkrachten aangebracht worden.
Wat vinden de leerkrachten van jullie project?
Die zijn heel blij met onze ondersteuning, aangezien ze zo een vaste persoon hebben bij wie ze terecht kunnen met vragen van ouders waar zijn geen antwoord op weten, bv heb ik recht op een UiTPAS met kanstarief? Dat kan gaan van het aansluiten bij werkgroepen, over info geven op pedagogische studiedagen, tot mee aanwezig zijn bij de ouderraad of op een oudercontact. In het begin was het wat zoeken naar mijn plaats in de scholen en wat we van elkaar konden verwachten, maar vandaag is dat duidelijk en werken we heel complementair.
Tot slot: hebben jullie ook een signaalfunctie naar beleidsmakers?
Ja hoor. De (gemeentelijke) sociale diensten en organisaties hebben oren naar onze ervaringen, en denken samen met ons na over mogelijke oplossingen. Een mooi voorbeeld daarvan is het lokale aanmeldsysteem voor het ZoWieZo-vakantieaanbod, waarbij sommige ouders drempels ervaren.. Wij hebben dat gesignaleerd, en nu is er een aangepaste flyer gemaakt die 2 weken voor de start van de inschrijvingen verdeeld wordt aan de schoolpoort. Zo krijgt elk kind maximaal de kans om zich in te schrijven voor de vakantiekampen.