Skip to content

Digitale inclusie

De digitale sneltrein raast voort, maar veel mensen kunnen niet mee. 46% van de Belgen is digitaal kwetsbaar. 29% van de mensen met een laag inkomen hebben thuis geen internettoegang. 56% van de internetgebruikers met een laag inkomen vult online geen formulieren in voor overheidsdiensten. Deze cijfers geven het belang aan om in te zetten op digitale inclusie. Bekijk hier alle cijfers.

In dialoog met beleidsmakers

Op beleidsniveau kaarten we aan wat anders kan en beter moet. We bepleiten het click-call-connect principe:

  • Click: belangrijk dat een website/tool/app eenvoudig te gebruiken is.
  • Call: belang van gratis telefoonnummer, eenvoudige keuzemenu’s en korte wachttijden.
  • Connect: nood aan laagdrempelige fysieke plekken waar mensen terecht kunnen, bij voorkeur zonder afspraak en ook avond- en weekendmomenten.

We werken hiervoor samen met verschillende organisaties en onderzoeksinstellingen.

Verschillende projecten

In verschillende regio’s organiseren we digitale oefenkansen. Het project Digitaal Inclusieve Wijk in Antwerpen kreeg in 2022 de Federale Armoedeprijs. Het project digitale inclusie in Roeselare ontving datzelfde jaar een Mediawijs-award.

Back To Top