Skip to content

Computerkraks Jan en John over hun vrijwilligerswerk in de Digipunten

28/02/2022

Jan Molenaar (68) en John Detaellenaere (73) zijn twee van onze straffe vrijwilligers die bezoekers in de Digipunten helpen om hun weg te vinden in de digitale wereld.  Jan in Harelbeke, John in Roeselare. En ze doen dat met veel passie! In de ‘Week van de Vrijwilliger’ vragen we wat hen drijft.

Kennis doorgeven is Jans tweede natuur

vrijwilliger Jan in Digipunt

“In het land der blinden is eenoog koning”, lacht Jan. Hij is bescheiden als het over zijn digitale skills gaat. Nochtans heeft hij heel wat computerkennis. Als hij die kennis mag doorgeven aan mensen met minder computervaardigheden dan voelt hij zich ‘de koning te rijk’.

Jan is Nederlander en kwam in 1978 naar België voor een theologische opleiding in Heverlee. Daarna ging hij aan de slag als godsdienstleraar in Antwerpen. Lesgeven zit bij hem in de genen. Al vroeg was hij ook geïnteresseerd in computers. “In de tijd dat men nog met ponskaarten werkte”, lacht hij. Hij volgde een bijscholing informatica bij Siemens in Brussel en leerde de programmeertaal Cobol tijdens een stage in een verzekeringskantoor. Zijn toekomstige vrouw woonde in Dadizele en zo kwam Jan in West-Vlaanderen terecht.  Hij werkte eerst als programmeur op de IT-afdeling bij Picanol en later bij een dochterfirma van Bekaert en Picanol in Zwevegem.  Samen met z’n collega’s stond Jan in voor het beheer van de informatica: back-ups maken, systeemonderhoud, updates, useradministratie. Aan het eind van zijn loopbaan ging hij nog even opnieuw lesgeven in Kortrijk. “Maar het onderwijs was totaal anders dan 40 jaar eerder”, vertelt hij. “De administratieve last is er enorm toegenomen.  Het onderwijs is sterk gedigitaliseerd en leerkrachten moeten nu alles bijhouden en documenteren op Smartschool.”

Toch schrikken papieren en administratie hem niet af.  Als buddy bij het CAW in Harelbeke hielp hij een cliënt bij het beheer van het gezinsbudget en het in orde houden van allerlei paperassen en formulieren. “Maar toen kwam corona en kon ik een tijd niet meer langsgaan bij die persoon”, zegt Jan.

“Net in die periode hoorde ik dat SAAMO en het Huis van Welzijn vrijwilligers zochten om personen te ondersteunen op het vlak van online tools. In het Digipunt kan iedereen terecht met grote en kleine digitale vragen. Van nature help ik graag mensen en hier kan ik mijn kwaliteiten ten volle benutten. Ik ga soms ook langs bij mensen thuis voor problemen met de televisie- of internetaansluiting. Het zijn korte bezoekjes die direct resultaat opleveren”, zegt Jan tevreden.

John helpt mensen hun computerangst overwinnen

John is vrijwilliger in Digipunt Roeselare

John is de evenknie van Jan in het Digipunt van Roeselare.  “Ik heb altijd gewerkt als metaalbewerker”, vertelt John.  “Door mijn interesse in computers kon ik de laatste vijf jaar van mijn loopbaan als kwaliteitscontroleur aan de slag bij een metaalverwerkend bedrijf. Mijn passie voor computers begon 25 jaar geleden. Ik verdiepte mij in het MS-DOS besturingssysteem en in Linux, volg de evolutie van Windows tot vandaag op de voet en ben actief lid van de computerclub HCCR in Roeselare.”

“Toen ik mijn vrouw vergezelde naar de kringwinkel in RSL Op Post viel mijn oog op een aankondiging van het Digipunt. Het was echter maar een A4’tje, maar mijn interesse was gewekt”, gaat John verder.

Sindsdien is John present op het Digipunt in Roeselare. Geen vraag is hem teveel. Een laptop, computer of gsm haalt hij in een handomdraai uit elkaar en herstelt wat stuk is.

“Het is ongelooflijk hoeveel nuttige applicaties John kent.  Hij is een selfmade man in de computerwereld! Hij heeft het zichzelf geleerd”, zegt Jan vol bewondering over zijn collega.  “Toch heb ik op de trainingsdag van SAAMO in Antwerpen nog iets bijgeleerd”, pikt John in. “Ik leerde om het niet over te nemen van de bezoekers, maar om hen vertrouwen te geven om een probleem zelf uit te zoeken en  te proberen oplossen.  Dat vraagt geduld, maar het loont en het doet deugd om te zien dat de persoon na een paar keer samen proberen zelfstandig verder kan.”

Digitalisering is niet voor iedereen vanzelfsprekend

Voor veel mensen is de verregaande digitalisering een grote opgave. Jan en John kregen het voorbije jaar heel wat vragen over het Corona Safe Ticket. Ook de Itsme–app installeren is gaat moeilijk. Of mensen weten niet goed waarvoor die app dient. Jan: “Het is ellendig dat voor alles een paswoord wordt gevraagd.  Mensen vergeten de pincode van hun identiteits- en bankkaart of houden die niet netjes bij.” John: “Ik geef uitleg over hoe de Lidl-app werkt en help ze installeren.  Met die app kunnen mensen punten verzamelen en kortingen krijgen. Zo merk je dat mensen het financieel moeilijk hebben en de kosten proberen te drukken.”

Jan en John houden contact en helpen elkaar bij moeilijke vragen waar ze zelf niet direct een antwoord op hebben. Jan: “Ik doe soms een beroep op John omdat hij over apparatuur beschikt om disks uit te lezen voor een back-up.” Ze komen ook bij elkaar over de vloer om samen aan oplossingen te werken bij een koffietje. “Zo koppelen we het nuttige aan het aangename”, besluiten ze.

Ben je zoals Jan en John een computerkrak? Wil je vrijwillig meehelpen in de Digipunten?

Contacteer dan Alice Vandeputte, opbouwwerker Digitale inclusie

Lees meer over het Digipunt Harelbeke

Lees meer over het Digipunt Roeselare

Back To Top