skip to Main Content

Digitale inclusie

Project

Burgemeester Top helpt een handje mee in Digipunt Harelbeke. ©Ludo Ostijn

De coronacrisis heeft meer dan ooit de kloof blootgelegd tussen wie digitaal mee is en wie minder of zelfs niet. Daarom ontwikkelt SAAMO West-Vlaanderen laagdrempelige initiatieven die digitale uitsluiting tegengaan, zoals de Digipunten.

Digitalisering biedt kansen, maar sluit ook uit

Niet iedereen beschikt over een laptop, anderen moeten één laptop delen met meerdere gezinsleden. Dat is niet evident. Zeker niet nu we meer van thuis uit werken en schooltaken steeds vaker digitaal verlopen. Verschillende fysieke loketten sloten hun deuren en schakelden over naar een online dienstverlening.
Gelukkig richtten heel wat initiatieven tijdens de coronacrisis zich op inwoners in een financieel kwetsbare situatie, zodat zij een (extra) laptop konden aanschaffen aan een verminderd tarief. Maar ermee werken, blijkt niet altijd vanzelfsprekend.

“Naast de vraag naar een toestel, groeide ook de vraag naar laagdrempelige ondersteuning om met het toestel te kunnen werken. Zo kregen we vragen over het gebruik van online toepassingen om bijvoorbeeld les te kunnen volgen, in te loggen op mijn burgerprofiel, een e-mailadres aan te maken, …  Om hieraan tegemoet te komen werd het Digipunt opgericht.”
-Opbouwwerker, Dimitri

Digipunten helpen de digitale kloof te dichten

In een Digipunt kunnen inwoners gratis terecht met hun digitale vragen. Er zijn computers, er is internet en ondersteuning. SAAMO West-Vlaanderen geeft mee vorm aan de Digipunten in Harelbeke en Roeselare. Ook in Ieper en in Oostende brengt SAAMO West-Vlaanderen de digitale noden in kaart en zoekt of een gepast antwoord mogelijk is. Elk Digipunt is uniek en krijgt vorm op basis van lokale noden en in samenwerking met lokale partners.

“Veel mensen weten niet hoe ze met een gsm moeten werken of hoe ze een e-mail moeten versturen. Met alle vragen kunnen ze bij ons terecht, om de twee weken op donderdagnamiddag. Steeds meer mensen vinden ons en het gaat om een doorsnee van de samenleving: jongeren, ouderen, anderstaligen. We overwegen al het aantal uren uit te breiden.”
-Opbouwwerker, Dimitri

Click-Call-Connect

SAAMO West-Vlaanderen helpt mee om de digitale ongeletterdheid te verminderen, maar wijst overheden, diensten en organisaties ook op hun verantwoordelijkheid om steeds het “click-call-connect”-principe toe te passen:

  • Click: eenvoudig te gebruiken websites, apps, online tools
  • Call: een gratis telefoonnummer met eenvoudig keuzemenu
  • Connect: een laagdrempelige fysieke plek, waar mensen liefst zonder afspraak terecht kunnen

Iets voor jou?

Het Digipunt dankt zijn bestaan en succes mede aan zijn vrijwilligers.
Kan je zelf goed overweg met computer, smartphone of tablet en wil je anderen mee op weg helpen?
Neem contact op, alle hulp is meer dan welkom.

Back To Top