Skip to content

Politiseren en netwerk

Politiseren en netwerk

Digitale uitsluiting hangt samen met sociale ongelijkheid. Deze fiches tonen hoe we signalen verzamelen, mensen hun stem laten horen in beleid en samenwerken met partners aan inclusieve systemen. Participatie en cocreatie staan centraal.

De Leerhub: samen bouwen aan toegankelijke digitale diensten

Mensen (al dan niet) in een kwetsbare situatie worden vaak niet bereikt of mee betrokken in de ontwikkeling van een product, dienst of app.
Via de Leerhub stellen we het digipunt open voor ontwikkelaars. We brengen ontwikkelaars en gebruikers samen, idealiter vanaf de eerste ideeënfase. Zo worden producten of diensten afgestemd op de noden en zo toegankelijk mogelijk voor iedereen.

De deelnemer wordt in zijn expertfunctie erkend. Zo krijg je een gelijkwaardige dialoog. De expert stijgt op de participatieladder en claimt meer eigen regie.

Wil je een voorbeeld zien van een Leerhubtraject?

Bekijk onze samenwerking met de Watergroep

De Leerhub: werken met gebruikerstesten

Veel vragen die gesteld worden in het digipunt, hebben te maken met hoe websites en applicaties zijn vormgegeven. Mensen, al dan niet in een kwetsbare situatie, worden vaak niet bereikt of mee betrokken in de ontwikkelingsfase van een product, dienst of app. Hierdoor blijven drempels onopgemerkt.

We motiveren dienstverleners om gebruikerstesten op te zetten om hun website toegankelijker te maken. Vanuit het digipunt stimuleren we bezoekers om deel te nemen aan deze gebruikerstesten. We creëren een veilige omgeving door de aanwezigheid van een vertrouwenspersoon of kiezen voor een gekende locatie.

Zo erkennen we bezoekers in hun expertfunctie en ontstaat een gelijkwaardige dialoog. We tonen bezoekers ook steeds de aanpassingen op basis van hun input. Dit toont waardering voor hun bijdrage en vergroot hun zelfvertrouwen.

Hoe motiveer je bezoekers om deel te nemen aan een gebruikerstest?

Lees onze tips & tricks   

Click – call – connect en charters als leidraad

Niet iedereen leert op hetzelfde tempo. Bezoekers mogen onbeperkt terugkomen met dezelfde vragen. We proberen hen stap voor stap te versterken, zodat ze hun vragen gaandeweg hopelijk zelf leren oplossen. Ons doel is dat iemand na een bezoek aan het digipunt het probleem zelf kan oplossen of hierin stappen heeft gezet.

Daarom nemen we het niet gewoon over van de bezoeker. Door de bezoeker vaardigheden aan te leren, krijgt de bezoeker meer regie. Voor de begeleiding vraagt dit een andere aanpak: het kost in het begin meer tijd en inspanning, maar levert op lange termijn veel meer op.

Na verloop van tijd kan je bezoekers samenzetten of groepsmomenten organiseren, zodat ze van elkaar leren. Voor specifieke expertise of extra verdieping schakelen we externe partners in, bijvoorbeeld Ligo.

Meer verduidelijkingen en voorbeelden >

Durf politiseren

In onze digipunten vangen we veel signalen op. Bezoekers voelen zich er veilig en delen hun ervaringen rond digitalisering, sociale bescherming en uitsluiting. Door écht te luisteren, horen we waar het misloopt – niet enkel in individuele situaties, maar ook structureel.

Vaak zijn deze ervaringen immers niet de uitzondering, maar het gevolg van een systeem dat complex, te digitaal of streng ingericht is. Deze ervaringen illustreren bredere maatschappelijke drempels, die we in gesprek brengen met organisaties en beleidsmakers.

Bezoekers worden hierin actief betrokken: samen zoeken we rode draden, leren we over rechten, maar ook over hoe het beleid werkt en hoe het beter zou kunnen. Zo creëren we een veilige ruimte waar persoonlijke ervaringen leiden tot collectieve versterking, vernieuwende oplossingen en beleidsverandering.

“Iemand kwam met de vraag om een internetabonnement te vergelijken. Na doorvragen bleek dat hij maandelijks meer dan 150 euro extra betaalt, onder andere voor voetbalzenders die hij niet gebruikt. Hij begreep zijn abonnement niet goed en kan er moeilijk vanaf. We merken dat hij niet alleen is – dit is een terugkerend signaal.”

Opbouwwerker

Back To Top