Stem jij voor een rechtvaardig woonbeleid?
Op basis van de Antwerpse partijprogramma’s die het Antwerps Platform Wonen kreeg, bekeken we onderstaande stellingen of ze wel, beperkt of niet vermeld werden in het partijprogramma.
De stellingen werden door het Antwerps Platform Wonen gekozen om te kijken hoe de verschillende partijen het recht op wonen willen verzekeren voor iedereen. Ze zijn deels gebaseerd op de 9 wooneisen die de Woonzaak naar voren schuift voor een rechtvaardig woonbeleid.
Op die manier helpt het Antwerps Platform Wonen en Ieders Stem Telt jou om op 13 oktober 2024 goed geïnformeerd over wonen in je stad naar de stembus te trekken. Het Antwerps Platform Wonen bestaat uit verschillende middenveldorganisaties waaronder SAAMO, CAW Antwerpen, Betonne Jeugd, Sociaal Wonen Antwerpen (SWA), STA-AN, Huurdersbond, Avansa, Violett en Radio (z)Onderdak.
De stellingen:
- We voorzien veel meer sociale woningen.
- We pakken discriminatie op de woningmarkt aan.
- We voorzien ondersteuning op maat voor de energie- en klimaatuitdagingen.
- We zorgen voor voldoende kwaliteitsvolle en betaalbare woningen op de private huurmarkt.
- We beëindigen dak- en thuisloosheid tegen 2030.
- We pakken leegstand aan om meer betaalbare woningen te creëren.
We voorzien veel meer sociale woningen.
In Antwerpen staan er 43.000 mensen (2022, Cijfers Sociaal Woonbeleid Vlaanderen) op de wachtlijst voor een sociale woning. Om aan deze hoge nood tegemoet te komen, is een mogelijke oplossing: veel meer en sneller sociale woningen bijbouwen.
Vooruit
- Bij woonontwikkelingen vanaf 10 wooneenheden voorzien we minstens 20% sociale- en 20% betaalbare woningen. We stimuleren publieke en private partijen (en zeker ook AG VESPA) om zich in te schrijven in het Vlaamse systeem van geconventioneerd wonen (1/3 sociaal, 1/3 betaalbaar, 1/3 privaat).
- Vandaag staan er 43.000 mensen op de wachtlijst voor een sociale woning. We werken een groeipad uit voor het aantal nieuwe sociale woningen uit om deze wachtlijst weg te werken tegen 2040.
- In alle grootschalige woonontwikkelingsprojecten willen we een vijfde sociale woningen en een vijfde betaalbare woningen voor bescheiden inkomens realiseren. De helft daarvan zijn woningen met minstens drie slaapkamers.
- De afgelopen jaren investeerden we in 5000 nieuwe of gerenoveerde sociale woningen. We gaan op het ingeslagen pad verder en verhogen het aantal jaarlijkse renovaties van sociale woningen. Om private huurders met een laag inkomen te ondersteunen, bouwen we extra sociale huurwoningen.
PVDA
- Net zo voeren we in Antwerpen bouwvoorschriften in, die bepalen dat van ieder particulier vastgoedproject van minimum 2000 m² een derde naar socialewoningbouw moet gaan. Zodra de ontwikkelaar een aanvraag voor een bouwvergunning indient, kan woonmaatschappij Woonhaven een overeenkomst met hem sluiten om de sociale woningen na oplevering aan te kopen. De prijzen hiervoor stemmen overeen met de gangbare prijzen voor sociale woningen. Dat is ook voor de ontwikkelaar positief want hij is vooraf al zeker van de verkoop van een derde van het project.
- We zetten een ambitieus bouwtraject uit om naar 20 procent sociale woningen te evolueren en bouwen ook bijkomende betaalbare huur- en koopwoningen.
- We gebruiken het recht van voorkoop van de stad om gronden en gebouwen te verwerven voor betaalbaar wonen en sociale huisvesting.
- Er komt een ambitieus bouwplan voor nieuwe sociale woningen dat streeft naar 20 procent sociale woningen.
- Een op de vijf sociale woningen staat leeg, dat kan niet. Door gefaseerde planning van de renovaties en voldoende financiering beperken we deze leegstand.
- De samenwerking met commerciële leegstandbeheerders voor sociale woningen zetten we stop.
- De huurprijzen van sociale woningen ontkoppelen we van de marktprijzen, de gemeenschappelijke kosten ervan plafonneren we en we maken van huurcontracten van onbepaalde duur weer de norm.
Cd&v
- We bouwen nieuwe sociale woningen in wijken waar het aantal sociale woningen lager ligt dan het stedelijk gemiddelde.
- In buurten met een hoge concentratie sociale woningen richten we ons op de renovatie van bestaande sociale woningen en zoeken we nieuwe bestemmingen voor sterk verouderde woningen.
- We monitoren continu het effect van onze maatregelen op betaalbaar wonen en stemmen het aantal bijkomende sociale woningen hierop af.
- In nieuwe wijken zoals Nieuw-Zurenborg, de Stuivenbergsite of de gevangenissite, voorzien we meteen minimaal 10% sociale woningen.
- We beperken het aantal leegstaande sociale woningen tot een absoluut minimum. Dit is de snelste manier om mensen sneller toegang te geven tot een sociale woning.
- Sociale woningen zijn er voor iedereen die er recht op heeft, en moeten aansluiten bij de behoeften van de bewoners. We streven naar een evenwichtige match, zodat grote gezinnen terechtkomen in ruime woningen en kleinere huishoudens worden aangemoedigd te verhuizen naar een meer passende woning. Dit ondersteunen we met een bonus-malus prijsbeleid waarbij de huurprijs stijgt als het aantal bewoners daalt, en met verhuisvergoedingen.
- We blijven inzetten op innovatieve woonprojecten, waarbij zowel de private als de non-profitsector een rol kunnen spelen. Zo zorgen we voor een divers en flexibel aanbod aan woonoplossingen.
Vlaams Belang
- De Vlamingen moeten zo veel mogelijk in de gelegenheid worden gesteld een eigen woning te verwerven. Met de bouw en verkoop van betaalbare sociale koopwoningen hebben de sociale huisvestingsmaatschappijen daarin een belangrijke rol te vervullen.
- Woonmaatschappijen dienen woningen van private eigenaren tegen een betaalbare prijs door te verhuren aan mensen met een bescheiden inkomen en daarbij de eigenaar de zekerheid van vaste huurinkomsten te bieden. Deze sociale verhuur mag niet misbruikt worden voor de massale huisvesting van immigranten.
- Het Vlaams Belang wil dat de lokale besturen de woonmaatschappijen minimumquota opleggen voor het aantal sociale woningen dat aangepast moet zijn aan de noden van ouderen, van huurders met een verminderde mobiliteit en rolstoelgebruikers.
- Om een voldoende lokaal aanbod aan sociale huurwoningen te realiseren, moeten de lokale besturen eventuele drempels wegnemen, zodat de woonmaatschappijen gunstige voorwaarden vinden om het aantal sociale huurwoningen in de gemeente te vergroten.
- Lokale besturen moeten nagaan of in grote woonprojecten een aanbod aan sociale huurwoningen kan worden ingepast.
- Gemeenten moeten maximaal gebruikmaken van de hen toegekende lokale autonomie om op maat gesneden toewijzingsreglementen voor de sociale huisvesting goed te keuren. Lokale binding moet daarin vooraan staan. Om een sociale woning toegewezen te krijgen, pleit het Vlaams Belang ervoor dat voorrang gegeven wordt aan mensen die kunnen aantonen minstens tien jaar aansluitend in de gemeente gewoond te hebben.
- De Vlaamse sociale huisvesting wordt ten gevolge van de massa-immigratie in toenemende mate geconfronteerd met problemen van gettovorming en onleefbaarheid. Daarom moeten de steden en gemeenten bij de Vlaamse overheid aandringen op een maximumgrens aan vreemdelingen per sociale woonwijk en sociale woonblok.
- De lokale huisvestingsmaatschappijen moeten nauwlettend toezien op de verplichte kennis van het Nederlands in de sociale huisvesting, zodat
- elke sociale huurder in de toekomst behoorlijk Nederlands spreekt. Dit zal tevens de leefbaarheid in sociale woonblokken in de hand werken en de vervreemding tegengaan.
- Bij het geringste vermoeden van fraude moet een onderzoek in het buitenland worden gevoerd. Vreemdelingen afkomstig uit landen die niet meewerken aan fraudeopsporing moeten worden uitgesloten van de toegang tot onze sociale huisvesting.
- Landen zoals Marokko, Turkije, Italië en Spanje beschikken over e-governmentportalen waar zowel eigendommen, uitkeringen als vermogens kunnen gecontroleerd worden. Het Vlaams Belang wil dat (kandidaat-)huurders van buitenlandse afkomst die in Vlaanderen een sociale woning (willen) huren jaarlijks een afschrift hiervan bezorgen aan de sociale verhuurders. Wanneer ze dat weigeren, moet hen de toegang tot een sociale woning worden ontzegd.
Open Vld
- Om meer woningen te krijgen, moet de stad vooral meer investeringen kunnen aantrekken, want de stad kan, moet en mag niet de enige (sociale) bouwheer zijn.
- Verder geen (relevante) resultaten op ‘sociale’, ‘bouwen’, ‘woningen’.
N-VA
- We baseren ons woonbeleid op een succesvolle wooncarrière, dit van zowel de huidige als toekomstige Antwerpenaren. Net zoals in ons sociaal beleid, creëren we een opwaartse mobiliteit zonder ons rijke sociale woningenpatrimonium te laten vervallen tot transitiewijken of doorgangswijken. Hierbij kunnen Antwerpenaren wonen en doorstromen naar gepaste woningen naargelang hun mogelijkheden, leeftijd, draagkracht, noden en verzuchtingen. Dit evenwicht versterkt leefbaarheid en lokale binding.
- De toewijzingsvoorwaarden voor sociale huisvesting worden uiterst strikt toegepast, gecontroleerd en opgevolgd. Fraude, zoals het verzwijgen van onroerend bezit in binnen- of buitenland, domiciliefraude, onderverhuring van een sociale woning, identiteitsfraude, enz. wordt in geen enkele vorm getolereerd en wordt streng bestraft. Antwerpen is pionier in het fraudeonderzoek, in het bijzonder wat betreft onrechtmatig verkregen sociale woningen, en we zetten die strijd onverkort verder. Het is verwerpelijk en asociaal dat mensen het sociaal systeem en de solidariteit van de gemeenschap misbruiken en tegelijk kansen ontnemen van mensen die echt hulp nodig hebben. Daarnaast blijven we periodiek evalueren of de gezinsgrootte van een sociale huurder nog in overeenstemming is met het type woning dat deze betrekt. Woonhaven controleert periodiek of haar huurders nog voldoen aan de inkomstenvoorwaarden van een sociale woning.
- Ook bepaalde medewerkers van Woonhaven zullen GAS-bevoegdheid krijgen. Mensen die hun gebouw systematisch onleefbaar maken gaan er onverbiddelijk uit. Ze verliezen hun sociale woning en worden uitgesloten van sociale huisvesting in de toekomst.
-
- Deze voorrangsregels voor sociaal en betaalbaar wonen worden gecontroleerd en gehandhaafd. Door strenger te handhaven creëren we ruimte voor mensen die recht hebben op deze woningen. We passen het toewijzingsreglement in deze zin aan.
- Bij nieuwe ontwikkelingen realiseren we verhoudingsgewijs ook bijkomende sociale en betaalbare woningen. In wijken waar er vandaag al verhoudingsgewijs veel sociale woningen zijn, komt er geen nieuw aanbod bij. Het bestaande percentage aan sociale huisvesting in de stad blijft in de toekomst gehandhaafd. Waar mogelijk wordt eerder gekozen voor kleinschalige sociale woningprojecten dan voor grote complexen met veel bewoners. Zodat we niet alleen inzetten op betaalbaarheid, maar ook op evenwichtige spreiding en sociale mix.
Groen
- Recht van voorkoop wordt ingezet voor sociaal wonen en voor vergroening.
- We zetten in op een lange-termijn-groeipad, met een reëel aandeel van 20% sociale woningen tegen 2050 als richtdoel. Dankzij het inzetten van onderbenutte middelen uit Vlaanderen maken we werk van netto 1.000 nieuwe sociale woningen per jaar.
- Eigen gronden van de stad Antwerpen en haar entiteiten, geschikt voor wonen, worden volledig ingezet voor betaalbaar wonen, waarbij minstens de helft voor sociaal wonen.
- Een belangrijk ruimtelijk instrument dat de stad kan inzetten is een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP). Het is dan ook logisch om dat te gebruiken om een verplicht aandeel sociaal wonen op te nemen. Als we een dergelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) opmaken voor bestaande woongebieden dan wordt standaard een minimum van 30% sociaal wonen gehanteerd. Bij een plan waarbij een omzetting van andere bestemmingen naar wonen gebeurt, wordt een minimum van 40% gehanteerd.
- Het verplichten van private ontwikkelaars om in woonontwikkelingen een aandeel sociale woningen te realiseren is eigenlijk een Vlaamse bevoegdheid. Onderneemt Vlaanderen geen actie, dan voeren we lokaal een norm in van minimum 30% sociale woningen bij private woonontwikkelingen. In stadsontwikkelingsprojecten die reeds opgestart zijn, gaan we samen met Woonhaven in overleg met de ontwikkelaar, om het aantal geplande sociale woningen te verhogen.
- We starten een thematisch RUP sociaal wonen om een aantal zones specifiek voor sociaal wonen te bestemmen en zo actief bijkomend bouwaanbod te creëren.
- We geven Woonhaven Antwerpen de opdracht om voldoende en kwalitatieve bijkomende sociale woningen te bouwen en onderhouden. Aangezien de huidige financiële Vlaamse ondersteuning onvoldoende is om onze groeiambities waar te maken, ondersteunen we de maatschappij met investeringssubsidies. De woonmaatschappij heeft de opdracht en mogelijkheden om bijkomende grond of woningen aan te kopen of bijkomende woningen in te huren.
- We maken alle sociale woningen klimaatneutraal en gezond. Dat doen we standaard bij nieuwe sociale woningen; bij bestaande sociale woningen zetten we een grootscheeps renovatieprogramma op om dat te bereiken. Zo zorgen we ervoor dat ook de meest kwetsbare gezinnen in een energiezuinige en gezonde woning leven en pakken we energiearmoede collectief aan. Om dit te realiseren versterken we Woonhaven Antwerpen financieel en zetten we ook andere stedelijke instrumenten in.
- We versterken het aanbod en de middelen van Woonhaven Antwerpen voor haar taak als sociaal verhuurder. Omdat de wachtlijst voor grotere woningen het langst is (15 jaar en meer) leggen we onze focus op grotere woningen.
OL-A
- Sociale woningen zijn tijdelijk maar kwalitatief. Er komen geen bijkomende sociale woningen, maar doorstroom naar de reguliere woningmarkt wordt verbeterd zodat er steeds plaats is (tijdelijk en van korte duur) voor wie het nodig heeft. Het huidig arsenaal van sociale woningen dient ook te worden opgewaardeerd.
Terug naar alle stellingen
Bekijk hier de volledige Antwerpse partijprogramma’s
We pakken discriminatie op de woonmarkt aan.
Een eerlijke toegang tot de private huurmarkt is soms ver weg. Niet de juiste naam? Niet de juiste gezinssamenstelling? Niet de juiste huidskleur? Niet het juiste inkomen? Een beperking? Op de private huurmarkt kan dat alles serieus in je nadeel spelen.
Ook al mag op deze elementen niet geselecteerd worden door verhuurders en makelaars, in de praktijk gebeurt het toch, en dat ondanks vele initiatieven rond sensibilisering.
Controles met praktijktesten en sanctionering zorgen voor een toegankelijke woonmarkt voor iedereen in de stad.
Vooruit
- Elke kandidaat-huurder die voldoende inkomen heeft en de gepaste gezinsgrootte, moet een eerlijke kans krijgen om een huurwoning te bezichtigen. Daarom blijven we inzetten op praktijktesten die het mogelijk maken om de discriminerende verhuurder individueel te sensibiliseren en bij herhaaldelijke overtredingen te bestraffen. Daarnaast maken we werk van een instrument dat de huurder beoordeelt op basis van objectieve parameters.
PVDA
- Praktijktesten tegen discriminatie op de woning- en arbeidsmarkt. We zorgen voor sensibilisering en opleiding om de discriminatie tegen te gaan. Indien nodig gaan we over tot juridische stappen om overtreders te bestraffen.
Cd&v
- Discriminatie tolereren we niet op het werk, in het onderwijs, op de woonmarkt, nergens. De Stad Antwerpen moet mee voortrekker zijn om praktijktesten uit te voeren zodat mensen geen hinder ondervinden in hun zoektocht naar werk, zoals recent wettelijk werd mogelijk gemaakt.
- We voeren tevens zelf praktijktesten uit om discriminatie te voorkomen op de woningmarkt.
Vlaams Belang
- Geen (relevante) resultaten op praktijktesten of discriminatie.
Open Vld
- Niet rechtstreeks aan wonen gelinkt:
Daarom moet er meer nadruk komen op verdraagzaamheid en respect in de stad en het afdwingen ervan. Er kan geen enkele ruimte zijn voor racisme en discriminatie, antisemitisme, islamofobie, seksime, holebifobie en intimidatie. We moeten die grenzen strak afbakenen en de aanpak verder op scherp stellen.
N-VA
- Geen (relevante) resultaten op praktijktesten of discriminatie.
Groen
- De stad informeert makelaars en verhuurders over de definitie en gevolgen van discriminatie.
- We zetten in op de ondertekening van een antidiscriminatiecharter door makelaars en verhuurders. Gekoppeld aan het Conformiteitslabel rond de kwaliteitseisen van een woning vraagt de stad als bijkomende voorwaarde om ook dat antidiscriminatiecharter te ondertekenen.
- We strijden tegen discriminatie op de huisvestingsmarkt met praktijktesten en de mogelijkheid om juridisch te vervolgen. We ondersteunen deze procedure als stad ook financieel. We willen dat er tegen professionele makelaars en werkgevers die blijven discrimineren effectief een burgerrechtelijke procedure wordt opgestart.
De stad brengt huurders en verhuurders actief samen om mee vorm te geven aan deze maatregelen.
OL-A
- OL-A erkent dat niet iedereen dezelfde startkansen heeft. Daarom is het belangrijk om gelijke toegang tot kansen te bevorderen door middel van een beleid dat armoede bestrijdt, sociale mobiliteit bevordert en discriminatie aanpakt. Dit zorgt ervoor dat iedereen, ongeacht hun achtergrond, de mogelijkheid heeft om zich te ontwikkelen en succesvol te zijn.
Terug naar alle stellingen
Bekijk hier de volledige Antwerpse partijprogramma’s
We voorzien ondersteuning op maat voor de energie- en klimaatuitdagingen.
Naast het plaatsen van klimaatneutrale nieuwbouw, moet ook het bestaand woningpark aangepakt worden. De komende decennia zullen grootschalige renovaties zich opdringen om de doelstellingen in 2050 te halen.
Een overheid kan een belangrijke en bepalende rol spelen in een sociaal renovatiebeleid. Daarbij moet de focus liggen op maximale ontzorging en ondersteuning van eigenaars-bewoners en verhuurders. Een buurtgerichte en zo collectief mogelijke aanpak lijkt een pad dat zorgt dat niemand de boot mist door te ingewikkelde procedures, premies of te weinig financiële middelen.
Vooruit
- We vormen slechte, energieverslindende koopwoningen om tot energiezuinige en betaalbare huurwoningen. We willen dat het stedelijk vastgoedbedrijf AG Vespa nog verder inzet op het aanbieden van betaalbare huurwoningen. Slecht geïsoleerde particuliere woningen (EPC E of F) die op de markt komen, laten we door AG Vespa actief opkopen, renoveren en verhuren. De voorrang voor AG Vespa en Woonhaven Antwerpen om leegstaande, ongeschikte en onbewoonbare woningen aan te kopen, wordt opnieuw ingevoerd en actief toegepast.
- Voor mensen met een bescheiden inkomen zijn slecht geïsoleerde woningen vaak de enige die zij kunnen betalen. Om deze kopers te ondersteunen zetten we een grootschalig renovatieprogramma op poten met verschillende financiële elementen (Vlaamse renovatielening en -premies, …) en ontzorgende mechanismen.
- We breiden het systeem van de renovatiecoaches voor appartementsgebouwen, zoals vandaag al gebeurt op Linkeroever, uit naar de rest van de stad.
- We dringen er bij Woonhaven op aan om zo veel mogelijk sociale woningen te voorzien van zonnepanelen. Helaas is niet elk dak geschikt om zonnepanelen op te leggen. Daarom onderzoeken we een sociale energiegemeenschap waar het stroomoverschot wordt aangewend voor een lagere prijs aan de sociale huurders die niet over zonnepanelen beschikken. Zo kan elke sociale huurder profiteren van de geproduceerde zonne-energie. (zie ‘t stad stroomt)
- We onderzoeken een aankoopcentrale voor specifieke renovatiewerken die het woningpatrimonium energiezuiniger en klimaatrobuuster maken. Wijk per wijk, straat per straat, pakken we specifieke werken collectief aan: dakisolatie, gevelisolatie, groendaken, zonnepanelen, … Op die manier ontzorgen we eigenaars (inclusief verhuurders). We ondersteunen via het regelen van parkeerverboden, begeleiding rond groene leningen, premies, groepsaankopen, enzovoort.
PVDA
- AG Vespa brengt de isolatiestand van huizenblokken in kaart en organiseert wijk per wijk en straat per straat renovaties. Zo laten we een renovatiegolf over de stad rollen.
-
- Ons land engageerde zich om tegen 2050 alle woningen energiezuinig te maken (EPC-label A, of E-score van 60 of lager).
-
- We maken daarbij vooral gebruik van ‘zachte’ renovaties met een beperkte impact op de huurders, zodat ze zoveel mogelijk in hun huis kunnen blijven wonen.
- Via een derde-betalersysteem schieten we energiebesparende renovaties voor. De kosten worden terugbetaald via de besparing op de energiefactuur.
- De woonkantoren bieden steun en advies bij renovaties. We voorzien ook in renteloze leningen.
- We onderzoeken hoe we een Antwerps gemeentelijk energiebedrijf kunnen oprichten. Een publiek energiebedrijf van ons allemaal. Het levert hernieuwbare energie aan betaalbare prijzen.
Cd&v
- We breiden het energiebesparingsfonds van de stad verder uit, met als doel de dienst die woningen scant op energiezuinigheid verder te ontwikkelen. Deze dienst moet toegankelijker worden voor alle Antwerpenaren, zowel voor eigendommen als huurwoningen. We zorgen ervoor dat dit fonds beter bekend wordt bij de Antwerpenaren.
- Eigenaars van woningen krijgen toegang tot een rollend fonds voor verhuurders, dat dient als voorfinanciering voor energiezuinige renovaties. In ruil voor deze steun worden de woningen na renovatie verhuurd aan een gereguleerde huurprijs, totdat de renovatiekosten zijn terugbetaald.
- We richten een Antwerpse Klimaat Coöperatie op. De stad start een klimaatfonds om de noodzakelijke klimaat- en energie-investeringen in de stad te financieren. Elke Antwerpenaar kan spaargeld mee investeren in deze coöperatie, dat vervolgens ingezet wordt om stedelijke gebouwen, sociale woningen en zelfs hele wijken efficiënt te renoveren en klimaatneutraal te maken.
- We informeren zowel eigenaars als bewoners over woonkwaliteitsnormen en beschikbare renovatiepremies. Huurders die te maken hebben met problemen zoals vocht of slechte verluchting, bieden we gerichte ondersteuning en advies. We streven naar gezonde en kwalitatieve woningen voor iedereen.
- We schalen de recente aanpak met betrekking tot het verduurzamen van appartementsgebouwen in mede-eigendom op. Een aanpak die werkt moeten we versnellen.
- Eigenaars van woningen krijgen toegang tot een rollend fonds voor verhuurders, dat dient als voorfinanciering voor energiezuinige renovaties. In ruil voor deze steun worden de woningen na renovatie verhuurd aan een gereguleerde huurprijs, totdat de renovatiekosten zijn terugbetaald.
Vlaams Belang
- De steden en gemeenten moeten een laagdrempelig water– en energieloket oprichten waar de inwoners terecht kunnen voor ondersteuning en begeleiding op maat omtrent energie- en waterbesparing, het kiezen van een energieleverancier, energiezuinig bouwen en verbouwen. Lokale besturen die in dit kader premies voorzien, moeten zich in de eerste plaats richten op het isoleren van oude en slecht geïsoleerde woningen en het vervangen van water- en energieverslindende huishoudtoestellen.
Open Vld
- De stad mag het ook burgers die willen verbouwen niet lastig maken met nutteloze regels, maar moet ontzorgen, zoals we al doen voor energetische verbouwingen. Zo stimuleren we niet alleen méér woningen, maar ook kwaliteitsvollere woningen. Met wijkrenovaties, waarbij burgers samen bijvoorbeeld verbouwen en renoveren, kunnen we hen ontzorgen en de kosten drukken. Die rol moet de stad actiever opnemen. Zo krijgen we niet alleen meer, maar ook betere woningen.
N-VA
- We blijven inzetten op de renovatie en verduurzaming van onze Antwerpse woningen en zorgen ervoor dat renoveren mogelijk wordt zonder dat huizen onbetaalbaar worden. We vragen de hogere overheden om bij beleid rond de renovatie en duurzaamheid rekening te houden met de stedelijke context.
- We informeren verenigingen voor mede-eigenaars over het realiseren van de renovaties die nodig zijn voor isolatie en andere energie optimaliserende maatregelen zoals het toelaten van verticale zonnepanelen, het plaatsen van laadpalen…
Groen
- We benutten alle beschikbare restwarmte uit de haven en het afvalwater. We leggen warmtenetten aan, sluiten alvast eigen gebouwen erop aan, net als die van Woonhaven, het Zorgbedrijf, ZNA …, maar voorzien ook aansluiting op bestaande appartementsgebouwen en wijken.
- Alle nieuw te ontwikkelen wijken in stad en rand worden ontwikkeld als sociale ecowijken: sociaal, klimaatneutraal, groen en autoluw. Ze zijn maximaal gericht op voetgangers, fietsers en gebruikers van openbaar vervoer en uitgerust met multifunctionele publieke gebouwen. Ze kiezen ook bewust voor een goede mix van generaties, met oog voor woonzorgbehoeften en andere welzijnsfuncties.
- We zetten in op ambitieuze energierenovaties van zo veel mogelijk woningen, zodat gezinnen hun energiekost drastisch zien dalen. Om deze renovaties voor iedereen betaalbaar te maken, kan de stad mensen met beperkte middelen extra financieel ondersteunen door bijvoorbeeld renteloze leningen aan te bieden, die zich terugbetalen dankzij de lagere energiekost. Via een coöperatief rollend fonds voeren we een aanklampend beleid: we brengen de grootste woon- en renovatienoden in kaart en kiezen bij voorkeur voor een collectieve aanpak van renovaties, op wijk-, buurt-, straat- of bouwblokniveau. We werken met renovatieteams die kwetsbare doelgroepen aanspreken en dan hun renovatie in goede banen leiden. Deze renovatieteams worden in samenwerking met sociale economieprojecten opgezet.
- Het Ecohuis wordt hét aanspreekpunt voor al de noodzakelijke renovaties die Antwerpenaren willen ondernemen, zowel voor energie als gezondheid. Dit betekent dus ook de aanpak van oververhitting, vocht, schimmel, elektriciteit … We geven hun voldoende personeel en middelen zodat ze nog meer mensen kunnen helpen om hun energiefactuur onder controle te krijgen en gezinnen intens kunnen begeleiden bij diepgaande renovatietrajecten.
- Veel Antwerpenaars kunnen ook met de bestaande steun dure renovaties niet afbetalen. De stad kan samen met Fluvius mensen met beperkte middelen helpen door geld voor energie-investeringen te pre-financieren, langer lopende leningen mogelijk te maken en hen zoveel mogelijk te begeleiden. De stad kan eigen premies voor renovatie in die zin tegelijk aanpassen en uitbreiden.
- We voorzien renovatiesubsidies voor bescheiden huurwoningen met slechte isolatiewaarden, op voorwaarde dat ze na de renovatie een huurprijsplafond of richthuurprijs respecteren
- Om kwetsbare gezinnen uit energiearmoede te halen zetten we in op een tweesporenbeleid. Naast de financiële en praktische ondersteuning van mensen die problemen hebben om hun energierekening te betalen, zetten we prioritair in op het voorkomen van hoge energiefacturen. Dat doen we via de invoering van sociale leasing van grote huishoudtoestellen en vooral met de focus op energiezuinige sociale huisvesting, huurwoningen, appartementen en noodkoopwoningen.
- Om kwetsbare gezinnen uit energiearmoede te halen zetten we in op een tweesporenbeleid. Naast de financiële en praktische ondersteuning van mensen die problemen hebben om hun energierekening te betalen, zetten we prioritair in op het voorkomen van hoge energiefacturen. Dat doen we via de invoering van sociale leasing van grote huishoudtoestellen en vooral met de focus op energiezuinige sociale huisvesting, huurwoningen, appartementen en noodkoopwoningen.
OL-A
- We pleiten voor incentives om bestaande eigendommen te renoveren op energie-efficiënte wijze en volgens moderne en degelijke woonstandaarden.
- Een overheid kan moeilijk inspanningen van haar burgers verwachten wanneer zij zelf niet het goede voorbeeld geeft. Daarom dienen de panden die in eigendom zijn van de stad te worden geïnventariseerd waarbij de niet-vermarkte panden die voor woning tevens worden onderworpen aan klimaat adaptieve maatregelen.
Terug naar alle stellingen
Bekijk hier de volledige Antwerpse partijprogramma’s
We zorgen voor voldoende kwaliteitsvolle en betaalbare woningen op de private huurmarkt.
Er is geen algemeen tekort aan huurwoningen, maar wel aan betaalbare en kwaliteitsvolle woningen. Heel wat alleenstaanden en gezinnen zijn tevergeefs op zoek naar een betaalbare private huurwoning bij gebrek aan voldoende sociale huurwoningen. Verhuurders behalen de hoogste rendementen op de kleinste en meest belabberde woningen. Het is onbegrijpelijk dat huurprijs en woonkwaliteit zo hard uit balans kunnen zijn.
Vooruit
- We versterken betaalbaar wonen/budgethuur. Vespa werkt hiervoor nauwer samen met Woonhaven. Budgetwonen is op die manier een extra vorm van sociaal wonen voor de lagere middenklasse.
- Antwerpen heeft de ambitie om bij de Europese top te horen, als het gaat over stedenbouw en architectuur van de bebouwde en publieke ruimte. Met sterke ontwerpen en deugdelijk aangelegd en doorgedreven onderhouden publiek domein. De nadruk ligt daarbij op betaalbaar wonen, ontharden, vergroenen, en verblauwen.
- Bij woonontwikkelingen vanaf 10 wooneenheden voorzien we minstens 20% sociale- en 20% betaalbare woningen. We stimuleren publieke en private partijen (en zeker ook AG VESPA) om zich in te schrijven in het Vlaamse systeem van geconventioneerd wonen (1/3 sociaal, 1/3 betaalbaar, 1/3 privaat).
- In alle grootschalige woonontwikkelingsprojecten willen we een vijfde sociale woningen en een vijfde betaalbare woningen voor bescheiden inkomens realiseren. De helft daarvan zijn woningen met minstens drie slaapkamers.
- Publieke gebouwen en publieke gronden met een woonbestemming worden niet langer verkocht aan privé-spelers, maar in erfpacht gegeven. Ook de herbestemming van publieke gronden en panden naar een woonfunctie, in het kader van een verkoop aan private actoren, wordt enkel nog mogelijk via erfpacht. Erfpacht maakt het voor kandidaat-kopers mogelijk om een woning te verwerven zonder voor de grond te betalen. Die blijft dan in eigendom van de overheid.
- Om het tekort aan betaalbare en aangepaste huurwoningen voor personen met een beperking en ouderen met zorgnoden op de private huurmarkt te verhogen, ontwikkelen we een aanpak waarbij we de eigenaar ontzorgen en het gelijkvloers ombouwen tot een toegankelijke en aan zorgnoden aangepaste woonst. In ruil gaat de eigenaar akkoord met het verhuren van de (gerenoveerde) bovenverdiepingen aan kwetsbare huurders, of binnen het systeem van geconventioneerde huur.
- We richten de woningbouwcoöperatie Woonontwikkelaar op om het mogelijk te maken om gaandeweg via woonaandelen eigendom of woonrechten te verwerven.
- We willen een systeem van buurtgebonden huurrichtprijzen invoeren met aanmoedigingsmaatregelen (gratis conformiteitsattesten) voor eigenaars die in het systeem van met de stad overeengekomen (‘geconventioneerde’) huurprijzen stappen. Met de invoering van een ‘huurprijsrem’ worden verhuurders bij nieuwe contracten verplicht om maximaal de richthuurprijs volgens de huurschatter te volgen, met een beperkte marge. Door buitensporige huurprijzen af te toppen, zetten we een rem op de stijgende huurprijzen.
- Om het verhuurder en huurder makkelijker te maken, worden alle huurwoningen met overeengekomen prijzen op een huurwebsite geplaatst. Ook de evolutie van de huurprijzen over de jaren heen kan je daar raadplegen.
- Op stadsniveau voeren we een actief beleid om ervoor te zorgen dat wie recht heeft op de Vlaamse huurpremie die ook krijgt. We ondersteunen rechthebbenden bij de aanvraag ervan.
- Projectontwikkelaars bouwen alsmaar meer dure luxekoten (studenkamers) die onbetaalbaar zijn voor de meeste studenten. Daarom verplichten we deze ontwikkelaars om een aandeel betaalbare basiskoten te voorzien in elk nieuw project.
- Elke huurder heeft recht op een kwaliteitsvolle woning. Daarom zorgen we voor een gefaseerde invoering van een verplicht conformiteitsattest voor alle private huurwoningen. Om meer kwaliteitscontroles te kunnen uitvoeren, verhogen we het aantal woontoezichters naar een korps van 60 gespreid over drie toezichtsregio’s.
- Daarnaast versterken we de strijd tegen verkrotting. We werken een stevig stedelijk handhavingsbeleid uit om sneller tot onbewoonbaarverklaring over te kunnen gaan. We doen dit in samenwerking met politie, parket en de Vlaamse wooninspectie.
- Voor huisjesmelkers is er geen plaats in onze stad. We rollen een ketenaanpak uit tegen huisjesmelkers. We voeren de controles woningkwaliteit op. Bij eigenaars die ongeschikte panden verhuren, controleren we automatisch ook hun andere eigendommen. We zetten bestuurlijke handhaving maximaal in om malafide verhuurders maximaal uit onze stad te weren.
PVDA
- We willen de huurprijzen begrenzen aan de hand van objectieve criteria zoals de kwaliteit van de woning, de isolatie, de ligging en het aantal kamers.
- We voeren een Antwerps A-raster van objectieve huurprijzen in. Een huurprijscomité van huurders, verhuurders en middenveldorganisaties stelt het raster samen op.
- We richten een autonoom stadsbedrijf op dat waakt over de stedenbouwkundige kwaliteit, op de lange termijn een wervende strategie voor betaalbaar wonen uitwerkt en als tussenschot dient tussen schepencollege en ontwikkelaars.
- We voeren de Antwerpse Woonregel in: we leggen aan elk groot bouwproject de regel op dat het een derde sociale woningen en ook een derde betaalbare woningen moet omvatten.
- Om voor voldoende betaalbare woningen te zorgen, leggen we vanaf nu voor ieder planningsgebied maximumprijzen op voor een derde van de woningen. Deze woningen dienen te voldoen aan onze minimumvereisten qua grootte en kwaliteit. Bij de verkoop van die woningen moeten ontwikkelaars zich houden aan een beperkt rendement.
-
- Bouwpromotoren dienen in grote nieuwbouwprojecten minstens een derde betaalbare woningen te voorzien.
-
- We gebruiken het recht van voorkoop van de stad om gronden en gebouwen te verwerven voor betaalbaar wonen en sociale huisvesting.
- AG Vespa zorgt voor de bouw, renovatie en isolatie van de betaalbare huur- en koopwoningen.
- De huurprijzen van studentenkoten worden begrensd. De universiteit en hogescholen investeren terug in eigen betaalbare koten.
- Om de woonkwaliteit in de stad te verbeteren starten we met verhuurders van woningen in zeer slechte staat een traject om hun woningen te renoveren. Verhuurders die te goeder trouw zijn, kunnen rekenen op ondersteuning, ontzorging en renteloze leningen. Huisjesmelkers manen we via de stedelijke belasting op ongeschikt en onbewoonbaar verklaarde woningen aan hun woning in orde te brengen of te laten overnemen door AG Vespa of Woonhaven, die het vervolgens opknappen en betaalbaar of sociaal verhuren.AG Vespa zorgt voor de bouw, renovatie en isolatie van de betaalbare huur- en koopwoningen.
- Sociale huurders verdienen een degelijke woning. Schimmelwoningen zijn uit den boze. We versterken de dienstverlening door Woonhaven aan de sociale huurders.
- Gekende huisjesmelkers komen op een zwarte lijst en mogen geen panden meer verhuren in Antwerpen.
- We verdubbelen het aantal woningcontroleurs in Antwerpen.
- Sociale huurders verdienen een degelijke woning. Schimmelwoningen zijn uit den boze. We versterken de dienstverlening door Woonhaven aan de sociale huurders.
Cd&v
- We geven jonge gezinnen, pas afgestudeerden en alleenstaanden met een beperkt modaal inkomen volop kansen om betaalbaar te wonen. Zij krijgen voorrang bij de aankoop van te renoveren voormalige sociale woningen.
- We zijn voorstander van het ‘Community Land Trust’-model en erfpacht om betaalbaar wonen in de stad te bevorderen. Hierbij blijft het grondeigendom van de stad, en kopen bewoners enkel de woning zelf. Dit houdt de kosten laag en maakt het voor meer mensen haalbaar om in de stad te blijven wonen.
- We stimuleren Hamsterkopen. Een startkapitaal bij elkaar sparen is niet evident, zeker niet als je elke maand nog huur moet betalen. Het is echter wel noodzakelijk als je je eerste woning wil kopen. Hamsterkopen maakt gecombineerd sparen en huren mogelijk. De woning die je graag wil kopen huur je eerst, en als je binnen een vooraf vastgelegde periode beslist de woning te kopen, kan je een percentage van de al betaalde huur aftrekken van de aankoopsom. Zo ondersteunen we de opbouw van kapitaal tijdens de huurperiode. Hamsterkopen maken we wettelijk mogelijk voor Sociale Huisvestingsmaatschappijen, en stimuleren we bij stadsontwikkelingsprojecten.
- We werken een rollend fonds uit voor panden met renovatienood. Vele gebouwen hebben nood aan een structurele en energiebesparende renovatie. We willen de woonkwaliteit van de gebouwen in Antwerpen verbeteren, ook voor eigenaars met een beperkt inkomen. Eigenaars met een achtergesteld pand krijgen een renovatiebudget voor broodnodige renovaties ter beschikking. De eigenaar kan dankzij dit rollend fonds op korte termijn de nodige investeringen uitvoeren om de leefbaarheid en duurzaamheid van zijn enige en eigen woning te verhogen. Wanneer de woning wordt verkocht, betaalt de eigenaar het bedrag terug. Daarom spreken we van een rollend fonds.
- Voormalige sociale woningen, die niet meer geschikt zijn voor sociale woningmaatschappijen, verkopen we met voorrang aan kopers met een beperkt aankoopbudget. Zo krijgen zij de kans om deze woningen zelf te renoveren.
- We onderzoeken verder de mogelijkheden van geconventioneerd huren om de toegang tot de private huurmarkt voor inkomenszwakke huurders te verbeteren. Veel huurders hebben moeite om een betaalbare woning te vinden. Met geconventioneerd huren worden verhuurders gestimuleerd om aan deze doelgroep te verhuren, door voordelen te bieden zoals een gegarandeerde betaling van een deel van de huurprijs. Deze maatregel moet leiden tot betere bescherming van inkomenszwakke huurders en een positievere instelling van de verhuurders naar deze groep toe.
- We maken alternatieve woonvormen zoals ‘sociaal samenwonen’, co-housing of kangoeroewonen toegankelijker. Mensen met recht op een uitkering of vervangingsinkomen die met andere gezinnen samenwonen, moeten hun uitkering kunnen behouden. Momenteel leidt het delen van een woning vaak tot een te groot financieel verlies. Het OCMW Antwerpen zal hiervoor een werkbaar kader uitwerken om deze woonvormen te ondersteunen.
- We intensiveren de strijd tegen huisjesmelkerij door meer in te zetten op controles van de woonkwaliteit, een nultolerantiebeleid voor niet-reglementair opgedeelde woningen zonder vergunning, en het opzetten van een anoniem meldpunt. We versterken daarbij de controlediensten met extra middelen en mensen.
Vlaams Belang
- Wie recht heeft op een sociale woning, maar op een lange wachtlijst is beland, moet een huursubsidie ontvangen.
- Lokale premies, tegemoetkomingen en sociale rechten waarin het lokale bestuur een rol speelt, moeten automatisch worden toegekend aan rechthebbenden. Zo kan voorkomen worden dat mensen die er recht op hebben, buiten hun wil om uit de boot vallen.
- De private verhuur van kwalitatieve woningen tegen betaalbare prijzen moet nog beter ondersteund worden.
- Woonmaatschappijen dienen woningen van private eigenaren tegen een betaalbare prijs door te verhuren aan mensen met een bescheiden inkomen en daarbij de eigenaar de zekerheid van vaste huurinkomsten te bieden. Deze sociale verhuur mag niet misbruikt worden voor de massale huisvesting van immigranten.
- Voldoet een woning niet aan minimale kwaliteitsnormen en weigert de eigenaar dat in orde te maken terwijl hij wel de intentie heeft de woning te verhuren, dan moet een procedure tot ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring worden opgestart. Blijft de eigenaar halsstarrig en leidt dit tot een dagvaarding, dan moet het lokaal bestuur nagaan of het zich in het belang van de huurder burgerlijke partij kan stellen.
- Lokale besturen moeten strenge wooninspecties laten uitvoeren in panden waarvan wordt vermoed dat ze niet beantwoorden aan de minimale woningkwaliteitsnormen zoals voorzien in de Vlaamse Codex Wonen.
- Steden en gemeenten moeten ruchtbaarheid geven aan deze minimumnormen en huurders ertoe aanzetten schendingen te melden en zeker geen contracten te tekenen voor woningen die er niet aan voldoen.
- Lokale besturen moeten controleren op overbewoning. Zij dienen na te gaan dat het aantal bewoners effectief overeenstemt met het aantal gedomicilieerden.
- Wanneer huurders verregaande kwaliteitsproblemen signaleren, dan dient het lokaal bestuur daarin te bemiddelen.
Open Vld
- Dat kan dankzij een groter woonaanbod met betaalbare huizen en appartementen met in alle wijken kwaliteitsvolle woningen op maat van iedereen, singles en gezinnen, omgeven door voldoende groen. We moeten nu snel meer kunnen bouwen en verbouwen om aan die stijgende woonnood te voldoen. Met sterke burgerinspraak en eenvoudige regels zorgen we voor woonprojecten en stadsontwikkeling die aansluiten bij de noden en identiteit van elke buurt. Onze burgers weten wat goed is voor onze stad en hun buurt, daarom vertrouwen we hen ook met bestuursmacht.
- Om snel voldoende kwaliteitsvolle en betaalbare woningen bij te bouwen, moeten we kiezen voor minder maar eenvoudigere en duidelijkere bouwregels. Tegelijk geven we buurtbewoners grotere inspraak.
-
- De Bouwcode moet overboord en plaats maken voor een duidelijker kader. Dat kader geeft louter essentiële kwaliteits- en veiligheidseisen mee die we ook beter moeten handhaven. Aan een versneld tempo nieuwe woningen bij creëren kan alleen met eenvoudigere bouwregels. Om meer woningen te krijgen, moet de stad vooral meer investeringen kunnen aantrekken, want de stad kan, moet en mag niet de enige (sociale) bouwheer zijn.
- Grondlasten gaan naar beneden. We willen wijken die het vandaag moeilijk hebben nieuwe impulsen geven. Dat kan door de grondlasten er te verlagen. De stad verlaagt daarom de opcentiemen op de onroerende voorheffing, in het bijzonder in wijken, kernen en handelsstraten die te kampen hebben met historisch hoge kadastrale inkomens en leegstand. Het kadastraal inkomen als berekeningsbasis van de geschatte huurinkomsten en de onroerende voorheffing moet in de toekomst verdwijnen. Wie een handelspand omvormt naar woning of een woning creëert boven zijn/haar handelspand krijgt de Vlaamse vrijstelling van onroerende voorheffing gedurende vijf jaar. De stad zal geen maatregelen nemen die deze belastingverlaging teniet zou doen.
- Hoger bouwen is noodzakelijk om voor iedereen betaalbaar wonen mogelijk te maken; De beschikbare ruimte is schaars. Daarom is het belangrijk dat ze zo goed mogelijk wordt ingevuld en een meerwaarde biedt aan zoveel mogelijk mensen. Maar waar er mensen bijkomen, moet er ook publieke ruimte bijkomen. Wanneer ontwikkelaars in de hoogte bouwen, vragen we aan hen een bijdrage voor de ontwikkeling van publieke ruimte, waar mogelijk in de directe omgeving van deze hoogbouw. Dat kan bijvoorbeeld gaan over de aanleg van groenzones. We beslissen dit niet van bovenaf, maar geven buurtbewoners grondige beslissingsmacht om de buurtstrategie voor hun wijk uit te tekenen.
- We maken bijkomende woningen mogelijk. Antwerpen groeit en blijft groeien. We gaan op zoek naar plaatsen in Antwerpen om nieuwe wijken te bouwen. Bouwen, bouwen en verbouwen zijn het enige juiste antwoord op een te krappe woningmarkt.
- Geen zoekresultaten voor woonkwaliteit en conformiteit.
N-VA
- We stimuleren de private markt die kwalitatief woonaanbod wil bij creëren in onze stad. Een groter aanbod zet een neerwaartse druk op de prijzen en zorgt zo voor meer betaalbaar wonen.
- Om Antwerpen leefbaar te houden streven we naar een evenwichtige sociale mix. Om hieraan bij te dragen, moet er bij elke nieuwe ontwikkeling aandacht zijn voor voldoende kwalitatieve en betaalbare woningen voor gezinnen uit de middenklasse.
- We willen eengezinswoningen beschermen. Het opsplitsen van familiewoningen in steeds kleiner wordende woningen willen we tegengaan. Gezinnen moeten nog steeds een betaalbare woning in de stad kunnen vinden.
- Ook voor betaalbare woningen geven we voorrang aan Antwerpenaren die in onze stad een knelpuntberoep uitoefenen en die een band hebben met de stad.
-
- Deze voorrangsregels voor sociaal en betaalbaar wonen worden gecontroleerd en gehandhaafd. Door strenger te handhaven creëren we ruimte voor mensen die recht hebben op deze woningen. We passen het toewijzingsreglement in deze zin aan.
- Tegelijkertijd besteden we de controles die nodig zijn voor het bekomen van een conformiteitsattest voor ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaarde woningen uit aan externe partners. Zo kan een groter aantal woningen in kortere tijd gecontroleerd worden.
- We zetten, complementair aan acties van andere overheden, in op sensibiliseringsacties in het kader van preventieve veiligheidsmaatregelen. Denk bijvoorbeeld aan asbest, brandveiligheid, CO-vergiftiging, etc.
Groen
- De stad voert een actieve verwervingspolitiek van gronden en krijgt zo gronden die overeenkomstig het woonbeleidsplan goed gelegen zijn in handen. Ook de uitverkoop van het bestaand patrimonium stopt. De stad gebruikt deze percelen voor de realisatie van woningen, waarbij de voordelen van erfpachtformules rechtstreeks terechtkomen bij de bewoners
- Er is een substantieel bijkomend aanbod nodig van betaalbare kwalitatieve private huurwoningen. Op stadsgronden zorgt AG Vespa, naast het prioritair aandeel sociaal wonen, ook voor een bijkomend aanbod budgethuurwoningen.
- Het Vlaamse subsidiemodel voor ontwikkelaars van geconventioneerd verhuren kan voor een bijkomend aanbod budgethuurwoningen zorgen. We willen dat de voordelen van deze budgethuur ten goede komen aan hen die dit het meest nodig hebben. Daarvoor maken we een lokaal reglement zodat deze huurwoningen worden toegewezen aan de lage middeninkomens.
- De Vlaamse huursubsidie en huurpremies maken de private huurmarkt betaalbaar, maar er zijn te weinig mensen die ze ook effectief ontvangen. We onderzoeken of en hoe een automatische toekenning mogelijk is en proberen in afwachting via gerichte informatie-initiatieven te zorgen dat de gezinnen die er recht op hebben, ze ook effectief krijgen.
- We onderzoeken de mogelijkheid voor de algemene invoering van een huurprijsplafond en/of richthuurprijzen (afhankelijk van de kwaliteit en de grootte van de woning). Meer specifiek onderzoeken we de mogelijkheid om een huurprijsplafond en/of richthuurprijzen in te voeren voor een bepaald aandeel (bescheiden) woningen in een nieuwe ontwikkeling.
- We werken een actief aankoopbeleid uit via de toepassing van een recht van voorkeur, waarmee sociale huisvestingsmaatschappijen én steden een grondreserve kunnen opbouwen om bijkomende sociale en betaalbare woningen te realiseren.
- We maken het conformiteitsattest voor nieuwe verhuur verplicht voor woningen ouder dan 30 jaar en trekken dit stapsgewijs op naar 20 jaar tegen 2030. Dat biedt de potentiële huurder een belangrijke meerwaarde.
OL-A
- OL-A streeft ernaar om een woningmarkt te creëren die voor iedereen toegankelijk is, ongeacht het inkomensniveau. Dit betekent dat er voldoende betaalbare woningen beschikbaar moeten zijn voor huurders, kopers, gezinnen en singles.
- Betaalbare huurwoningen zijn essentieel om als stad aantrekkelijk te zijn om te wonen. OL-A wenst een voorrangsregeling in te voeren voor leerkrachten, kinderopvangbegeleiders en mensen die in de zorg werken of andere stedelijke knelpuntberoepen.
- OL-A wenst het administratief proces voor de bouw van nieuwe woningen en appartementen te versnellen en te vereenvoudigen.
- Appartementen boven een supermarkt, winkel of een crèche zijn vandaag nog de uitzondering maar elke bewoonbare vierkante meter dient te worden benut.
- Het is belangrijk om het eigenaarschap te bevorderen, dit kan door bv. alternatieve financieringsvormen zoals startersleningen en dergelijke te stimuleren.
- Ook voor kotstudenten moeten er genoeg kwalitatieve en veilige woningen voorzien. Kwaliteitslabels dienen enerzijds te worden versterkt en anderzijds moeten onveilige panden anoniem gemeld kunnen worden.
Terug naar alle stellingen
Bekijk hier de volledige Antwerpse partijprogramma’s
We beëindigen dak- en thuisloosheid tegen 2030.
België onderschreef de verklaring van Lissabon waarin de lidstaten zich organiseren om dak- en thuisloosheid op te lossen tegen 2030. Via een doorgedreven preventiebeleid om uithuiszettingen te voorkomen en via woongerichte oplossingen is die doelstelling geen utopie.
Vooruit
- Naast onze oplossingen voor de wooncrisis (zie ‘t stad groeit – wonen) waar we dak- en thuislozen een toekomstperspectief willen bieden op een eigen woonst, moeten we de bestaande initiatieven versterken. We willen dak- en thuislozen intensief begeleiden naar een structurele oplossing: een dak boven het hoofd.
- Voor Antwerpenaars die hun woning dreigen te verliezen (door een nakende uithuiszetting) of die na een langdurige opname geen thuis hebben om naar terug te keren, voorzien we nood- en doorstartwoningen. Met intensieve begeleiding zoeken we samen naar een nieuwe en betaalbare woning.
- We willen dat dak- en thuislozen de hele week terechtkunnen in laagdrempelige, over het grondgebied van de stad verspreide inloopcentra op de huidige en nieuwe locaties.
- We hervormen de winter- en zomeropvang voor daklozen (op een nieuwe locatie) met aandacht voor de kwaliteit van ieders nachtrust, een verhoging van de capaciteit en op maat van de verschillende bezoekersgroepen. We voorzien bed, bad en brood en bekijken samen met de partnerorganisaties hoe de noodzakelijke begeleiding best wordt georganiseerd.
- We voorzien extra woningen om via ‘Housing First’ langdurig dak- en thuislozen eerst een dak boven het hoofd te bieden om dan gezondheids-, welzijns- en/of verslavingsproblematieken aan te pakken.
- We laten KADANS groeien en zorgen voor specifieke oplossingen voor jongeren die hun thuis verlaten om diverse redenen.
- Voor daklozen met een acute zorgnood continueren we de herstelopvang als tijdelijke oplossing zodat men niet ziek op straat hoeft te leven of te herstellen na een medische ingreep. In het zorghostel willen we zorg op maat van daklozen met een complexe zorg- en verslavingsproblematiek verder uitbouwen.
- De stad kan de groeiende dak- en thuisloosheid niet alleen aan. Er is nood aan substantiële cofinanciering van de Vlaamse (wonen, welzijn, justitie) én federale overheid (volksgezondheid, justitie). Ieder moet zijn verantwoordelijkheid opnemen.
PVDA
- We zetten in op ‘Housing first’. Deze aanpak van dakloosheid zorgt eerst zo snel mogelijk voor een vaste woning en bouwt dan gepaste begeleiding uit zodat mensen hun woning niet opnieuw verliezen. Dat model breekt met het idee dat je mensen eerst moet ’trainen’ vooraleer ze zelfstandig gaan wonen. Het heeft veel succes.
- We voorkomen dat mensen uit hun huis gezet worden en zetten zelf geen mensen met deurwaarders uit noodwoningen van de stad. We zorgen voor oplossingen in plaats van zelf dakloosheid te installeren.
- We voeren een moratorium in voor uithuiszettingen uit noodwoningen van de stad.
Cd&v
- Dak- en thuislozen moeten omringd worden met zorg en voldoende opvangmogelijkheden, ook overdag. We bouwen de opvangcapaciteit uit volgens het “Housing First”- principe, waarbij een stabiele woonsituatie wordt aangeboden met professionele begeleiding om de oorzaken van dakloosheid aan te pakken. Een vaste woonplaats biedt niet alleen rust en veiligheid, maar is vaak noodzakelijk om administratie te regelen of om werk te vinden. Eens dat lukt, kunnen mensen stap voor stap hun leven weer op orde kunnen krijgen.
- In de nacht van 19 oktober 2023 voerden 23 teams van hulpverleners, op vraag van cd&v, de eerste dak- en thuislozentelling in Antwerpen uit. Uit deze telling bleek dat 3.454 mensen in de stad dak- of thuisloos zijn, waaronder 910 kinderen. Deze cijfers tonen aan hoe dringend we het probleem grondig in kaart moeten brengen. We pleiten ervoor om deze telling om de drie jaar te herhalen, en dit in nauwe samenwerking met de sector. Door regelmatig data te verzamelen, kunnen we ons beleid beter afstemmen op de reële situatie op straat.
- Antwerpen kent heel wat mensen in precaire verblijfsituaties, waaronder mensen op de vlucht en mensen zonder verblijfspapieren. Zij hebben vaak minder rechten en een beperkte toegang tot diensten. In samenwerking met Fedasil blijven we inzetten op toekomstoriëntatie om deze mensen perspectief te bieden, of dat nu in Antwerpen ligt of elders. We ondersteunen organisaties die ook mensen zonder papieren toegang tot gezondheidszorg bieden wanneer nodig. Gezondheidszorg is immers een mensenrecht.
- De stad voorziet crisiswoningen voor specifieke omstandigheden, zoals mensen die door een woningbrand dakloos worden. Deze blijven vaak lang leeg staan tot er effectief een crisis plaatsvindt. Jammer genoeg kunnen heel wat mensen in een precaire situatie niet in deze woningen terecht, ondanks dat ze in hun eigen leven ook een crisis meemaken. Mensen die wel in een crisiswoning geraken, kunnen hier een bepaalde periode blijven. Zij moeten zo snel mogelijk naar de woningmarkt doorstromen, maar vinden vaak geen betaalbare woning. Hierdoor is de uitstroom uit crisiswoningen te klein, waardoor de crisiswoningen niet beschikbaar zijn voor anderen. Als we een Antwerpen zonder daklozen willen, herbekijken we wie wanneer recht heeft op een crisiswoning en versterken we de prioritaire doorstroom van mensen in een crisiswoning naar een sociale woning.
Vlaams Belang
- Geen zoekresultaten voor dakloos, thuisloos, uithuiszetting.
Open Vld
- Geen zoekresultaten voor dakloos, thuisloos, uithuiszetting.
N-VA
- Mensen die door multiproblematiek (dak- en thuisloosheid, zwaar middelengebruik, psychische aandoeningen) een gevaar zijn voor zichzelf en hun omgeving, of structurele ernstige overlast veroorzaken in de publieke ruimte, maar die tegelijk alle vorm van hulpverlening pertinent weigeren /mijden of die door hun toestand binnen het reguliere zorgaanbod niet meer opgevolgd kunnen worden, moeten verplicht tijdelijk in een gesloten centrum kunnen opgenomen worden zodat ze adequate hulp en zorg krijgen met het oog op doorstroming naar het reguliere zorgaanbod met als uiteindelijke doelstelling terug volwaardig onderdeel uit te maken van de samenleving. De wet op de beteugeling van de landloperij die in 1993 werd afgeschaft, moet in een hedendaagse versie terug ingevoerd worden.
Groen
- We willen dakloosheid beëindigen. We gaan daarbij uit van het wonen-eerst (housing first) idee. Hiervoor voorzien we een aanbod van verschillende opvang- en woonvormen op maat van de toekomstige bewoner met oog voor kwaliteit en privacy. Door te voorzien in de primaire behoeften zoals gepaste huisvesting kunnen die mensen zich focussen op de andere problemen die aan de basis liggen en zo op een duurzame manier de draad weer oppikken. We voorzien steeds in de noodzakelijke begeleiding om het wonen succesvol te maken.
- We garanderen de werking van het Zorghostel en KADANS Wonen en voorzien meer ondersteuning voor deze initiatieven. Ze bieden een specifieke woonvorm aan voor dak- en thuislozen met meervoudige problemen waaronder een chronische verslaving, al dan niet in combinatie met psychiatrische problemen.
- De nachtopvang is heel het jaar open voor iedereen die in Antwerpen op straat moet slapen. We zien de opvang als een tijdelijke noodzakelijke oplossing. Mensen verblijven er zo kort mogelijk en we zorgen binnen de 3 maanden voor een kwalitatieve woonoplossing op maat. De nachtopvang biedt aan alle bewoners de nodige privacy en veiligheid door het aanbieden van éénpersoonskamers, koppelkamers en meerpersoonskamers. Voor dakloze families voorzien we kleine wooneenheden voor een zo kort mogelijk verblijf. Huisdieren krijgen een plek binnen de gebouwen van de opvang zelf.
OL-A
- Geen zoekresultaten voor dakloos, thuisloos, uithuiszetting.
Terug naar alle stellingen
Bekijk hier de volledige Antwerpse partijprogramma’s
We pakken leegstand aan om meer betaalbare woningen te creëren.
In 2021 stonden er in Antwerpen 2.628 sociale woningen leeg (2022, Woonscan). Daarnaast staan er 1.000 percelen op het leegstandsregister en zijn er meer dan 1.700 wooneenheden ongeschikt of onbewoonbaar (2022, Stad In Cijfers). De leegstand moet dringend aangepakt worden en kan deel uitmaken van de oplossing voor de toenemende vraag naar betaalbare woningen.
Vooruit
- De voorrang voor AG Vespa en Woonhaven Antwerpen om leegstaande, ongeschikte en onbewoonbare woningen aan te kopen, wordt opnieuw ingevoerd en actief toegepast.
- We versterken de strijd tegen leegstand in de stad. In samenwerking met de netbeheerders brengen we leegstand beter in kaart. We verhogen de leegstandsheffingen en zetten in op betere inning ervan.
- Daarnaast versterken we de strijd tegen verkrotting. We werken een stevig stedelijk handhavingsbeleid uit om sneller tot onbewoonbaarverklaring over te kunnen gaan. We doen dit in samenwerking met politie, parket en de Vlaamse wooninspectie.
PVDA
- Om speculatie met woningen te bestrijden, verstrengen we de leegstandsheffing en de belasting op onbebouwde percelen.
- Leegstand mag geen businessmodel zijn. We voeren een verbod in op leegstandsbeheer door winstgevende organisaties
- Na drie jaar leegstand wordt een pand van een projectontwikkelaar of vastgoedspeculant automatisch overgedragen aan AG Vespa of Woonhaven.
- Om leegstand in kaart te brengen controleren buurtregisseurs systematisch de wijken en richten we een meldpunt voor inwoners in.
Cd&v
- De stad voert een actief beleid tegen leegstand en treedt op als leegstanddirigent en bemiddelaar. Eigenaars van leegstaande panden worden gecontroleerd en gesensibiliseerd. Waar nodig grijpt de stad in om leegstaande panden te renoveren.
- We beperken het aantal leegstaande sociale woningen tot een absoluut minimum. Dit is de snelste manier om mensen sneller toegang te geven tot een sociale woning.
Vlaams Belang
- Samen met renovatiepremies zijn heffingen op leegstand en verkrotting een middel om de kwaliteit van een buurt in stand te houden.
- Buurten met leegstand en verkrotting moeten worden gerenoveerd zodat ze opnieuw ten volle een woon- en handelsfunctie kunnen krijgen. Oude bedrijfsterreinen moeten worden gesaneerd zodat deze prioritair ter beschikking komen.
Open Vld
- Met een publiek toegankelijk pandregister kunnen we bijvoorbeeld nieuwe ondernemers aantrekken (zodat zij meteen weten welke activiteiten waar meteen vergunningen kunnen krijgen) en door het leegstandsregister beter in te zetten voor handhaving beschermen we onze handelswijken beter tegen een negatieve spiraal.
- Met een goede afstemming van vestigingstaksen, leegstandstaksen en gerichte verlagingen voor starters, roepen we een halt toe aan leegstand, die de toekomst van een hele buurt hypothekeert.
- Leegstand bestrijden met tijdelijke atelierruimtes. Er is veel leegstand in Antwerpen en tegelijkertijd hunkeren kunstenaars naar betaalbare atelierruimtes. Waarom die twee niet met elkaar verzoenen? In andere grote steden wordt leegstand onder meer bestreden door leegstaande panden ter beschikking te stellen voor een korte of middellange termijn aan creatievelingen. De stad moet eigenaars en de cultuursector met elkaar samenbrengen. Buurten die onder grote leegstand lijden, krijgen zo ook een duw in de rug doordat er opnieuw meer leven is. Zo trekken we als stad ook kunstenaars buiten Antwerpen aan omdat ze hier aan leefbare huurprijzen kunst kunnen maken.
N-VA
- AG Vespa verwezenlijkt het grond- en pandenbeleid van de stad, binnen een algemene ontwikkelingsvisie op wijken en buurten. Het koopt leegstaande, verwaarloosde of omgevingsverstorende panden op om die als kwaliteitsvolle wooneenheden of ondergeschikte winkeleenheden terug op de markt te brengen. De ontwikkelingen die AG Vespa uitvoert, zijn steeds complementair aan de private sector. In geen geval zal AG Vespa in de plaats van de reguliere private markt treden.
- Leegstand, verwaarlozing en verkrotting worden actief aangepakt. Asociaal gedrag van eigenaars, wat zorgt voor verloedering van een buurt, tolereren we niet. Dit onder andere met een jaarlijkse verhoging van de heffing voor de betrokken panden, via leegstands- en/of belasting op verwaarlozing of via renovatiepremies.
Groen
- We voeren een actief leegstands- en woonkwaliteitsbeleid. Leegstandscoaches leiden eigenaars toe naar de juiste hulp om hun pand aan te pakken. We voeren zeer proactieve controles op leegstand in, zodat het leegstandsregister een correcte weergave is van de leegstand. We verhogen belastingen op leegstand en verwaarlozing. Progressieve leegstandsbelastingen zetten eigenaars aan om de woningen snel weer op de woonmarkt te brengen. Huizen die lang leegstaan en die niet in een renovatietraject willen stappen, worden via sociaal beheer tijdelijk door de stad overgenomen. De stad renoveert dan de woning en verhuurt die sociaal via de woonmaatschappij Woonhaven Antwerpen, tot de kosten van de overname zijn terugverdiend
OL-A
- Geen zoekresultaten voor leegstand.