SAAMO West-Vlaanderen zet in op een Brugfigurenwerking, om ondersteuning te bieden aan basisscholen die werk willen maken van gelijke ontwikkelingskansen. Eén op zeven kinderen in Vlaanderen groeit immers op in kansarmoede. Scholen merken dat steeds meer gezinnen het moeilijk hebben. Hoe spreek je als school een gezin hierover aan? Welke steun kan je als school bieden? Scholen voelen zich onvoldoende gewapend om met de groeiende kwetsbaarheid en diversiteit om te gaan.
Dé schakel tussen school, welzijnsdiensten, het gezin en de buurt
Brugfiguren zijn neutrale tussenpersonen die een vertrouwensband opbouwen tussen gezinnen in een kwetsbare positie, de school en sociale partners. Dankzij het contact met de Brugfiguur, vinden ouders sneller de weg naar de juiste ondersteuning of hulpverlening.
Twee mama’s vertellen hoe zij de ondersteuning van een brugfiguur ervaren
In West-Vlaanderen wordt de meerwaarde van Brugfiguren meer en meer erkend.
“De oplossing ligt niet enkel in het ondersteunen van de kwetsbare gezinnen. Ook de school zelf kan acties ondernemen om de situatie van deze kinderen en hun ouders te verbeteren.” -Opbouwwerker, Veerle
Brugfiguur Veerle houdt Zwevegemse scholen een spiegel voor
In dialoog
SAAMO West-Vlaanderen gaat ook in dialoog met scholen, zodat zij hun beleid afstemmen op de noden en behoeften van kwetsbare gezinnen. Dit kan gaan over sensibilisering van de leerkrachten rond kansarmoede, kostenbesparend werken, beleid rond uitstapjes, ouderparticipatie, enzovoort.
“Als ik nu uitstappen plan, dan denk ik terug aan de getuigenis van de ervaringsdeskundige. Ik probeer creatief te zijn en de kosten zo laag mogelijk te houden.”
Kleuterjuf, Els
Lerend netwerk
SAAMO West-Vlaanderen ondersteunt lokale besturen en hun Brugfiguren, samen met de provincie West-Vlaanderen en expertisecentrum Vonk. Dit doen ze door het organiseren van intervisiegroepen, tref- en vormingsmomenten en het uitsturen van een thematische nieuwsbrief.
“We zijn trots dat we met ons ondersteuningstraject van drie jaar alle Brugfiguren in de provincie bereiken. Ook beleidsmedewerkers van lokale besturen nemen deel. We willen hen verder inspireren en ervaringen laten uitwisselen zodat de functie van Brugfiguur zich verder kan ontwikkelen als een optimale schakel tussen onderwijs en welzijn. Op die manier versterken we de scholen in hun armoede-en diversiteitsbeleid.” – Teamverantwoordelijke, Joke