skip to Main Content

Brugfiguur in het onderwijs

Project

Wat als je als anderstalige nieuwkomer de communicatie van de school van je kind niet begrijpt? Als het onderwijssysteem totaal anders is dan in je geboorteland? Als je kinderen hierdoor kansen dreigen te missen? SAAMO Vlaams-Brabant werkt in Tienen mee aan een oplossing, met een brugfigurenwerking in het onderwijs. De brugfiguur vormt de schakel tussen scholen en ouders en is een belangrijke vertrouwenspersoon voor veel anderstalige gezinnen. 

Leer- en ontwikkelingskansen vergroten

In Tienen heeft één op vier inwoners een andere afkomst. Een weerspiegeling daarvan zie je in de Tiense scholen. In 2018 is SAAMO Vlaams-Brabant gestart met een brugfigurenwerking in het Tiense basisonderwijs. De stad Tienen is financierende partner. Het doel? Een goede communicatie naar anderstalige ouders en een hogere betrokkenheid tussen de ouders en scholen creëren. De brugfiguur vergroot de leer- en ontwikkelingskansen van kinderen.  

Meer dan vertalen

Af en toe vertaalt de brugfiguur de info van scholen. Maar de rol van een brugfiguur gaat veel verder dan dat: meegaan naar oudercontacten, gezinnen toe leiden naar Huis van het Kind, het inloophuis en naar andere leerinitiatieven voor kinderen en gezinnen.  

Via Whatsappgroepen sta ik in contact met meer dan 200 Tiense ouders met schoolgaande kinderen (zowel lager als secundair onderwijs), om vragen te beantwoorden over onderwijs, opleiding en administratie.  -Brugfiguur Rasha 

Samenwerken

De brugfiguur investeert in een sterke relatie en samenwerking tussen scholen en ouders. Die is nodig om de leerkansen van een kind te versterken. De brugfiguur adviseert scholen en partners over hoe ze hun communicatie en onthaal moeten afstemmen op anderstalige gezinnen en zorgt ervoor dat gezinnen vaker deelnemen aan taal- en schoolactiviteiten. 

Back To Top